? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "S BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Monday, March 1, 2010

Antara Angan-angan, Cita-cita dan impian....

bismillahirrahmanirahim
1 mac 2010 (Isnin)

Assalamualaikum...
apa khabar pengembara blog saya. harap anda selalu berada dalam keredhaanNya. hari ini, cerita tentang hidup saya seperti biasa. kuliah, kuliah dan kuliah. dah baca tajuk post saya kali ini? dah kan.

baiklah, sekarang mari saya mulakan bicara ini dengan satu pertanyaan

"benarkah Kehidupan dan kejayaan bermula dari angan-angan?"

apa pendapat anda semua tentang persoalan ini?

berbicara tentang angan-angan, mungkin sebahagian manusia di muka bumi ini pernah berangan-angan. mungkin juga ada yang tak pernah berangan-angan. yang ada hanyalah cita-cita dan impian.

bila bercakap tentang saya, saya juga pernah berangan-angan. angan-angan tidak salah bagi seseorang manusia kerana dari angan-anganlah, mulanya tumbuh cita-cita dan dari cita-citalah akan tumbuh impian.

saya ambil diri saya sendiri. masa kecil-kecil dulu, saya berangan-angan ingin menjadi sasterawan Negara, pengembara dan angkasawan. lucu sungguh angan-angan saya kala tu dan tak kurang juga tingginya angan-angan. bila cikgu tanya saya apa cita-cita saya, saya cakap itulah. sebuah angan-angan yang kosong. mungkin. sehinggakan kawan-kawan saya ketawa.

saya katakan begitu sebabnya semua pelajar di kelas saya kebanyakannya mahu jadi polis, cikgu dan peguam. saya pun cakap lain dari yang lain. apa saya peduli. yang penting saya ingin buat angan-angan saya itu meniadi kenyataan walaupun hakikatnya agak sukar.

angan-angan adalah permulaan kehidupan kita. saya setuju kata-kata ni. bila kita ada angan-angan mestilah kita bercita-cita mahu menjadikan angan-angan kita itu menjadi realiti ataupun kalau tak menjadi kenyataan, sekurang-kurangnya kita akan menjadi yang hampir dengannya.

selepas saya katakan berangan-angan macam tu, saya terfikir sesuatu. ya, sebelum menjadi seorang pengembara, Angkasawan dan Sasterawan, saya perlu mendapatkan banyak ilmu tak kira pengalaman atau pelajaran. hah, dari sinilah tumbuh cita-cita saya mahu memasuki Universiti lalu jadilah saya seorang mahasiswi sekarang ni. belum habis pengajian lagi.

walaupun juga pada hakikatnya, amat sukar untuk menjadi sasterawan negara tetapi saya akui profesion perguruan merupakan wadah yang terbaik untuk menjadikan saya seorang penulis sekurang-kurangnya. saya jadikan angan-angan saya itu untuk menggapai cita-cita saya. kalau tiada angan-angan macam mana kita boleh hidup kan. maksud saya, macam mana kita nak dapat sesuatu kalau kita tak berangan-angan.

namun, janganlah kita berangan-angan tahap zero sahaja. kalau angan-angan tu setakat berangan-angan tapi tak mahu mencapainya tak boleh juga. beranganlah setinggi manapun, yang penting kita ada usaha untuk mencapainya. dah saya katakan bahawa dari angan-angan tumbuhnya cita-cita dan dari cita-cita tumbuhnya impian.

bercakap tentang impian, ia amat luas skopnya. kalau cita-cita untuk duniawi, impian pula adalah untuk ukhrawi. semua orang mahu menggapai syurga kan jadi itulah namanya impian iaitu untuk ukhrawi. di dunia kita bercita-cita mahu jadi ini, manakala di akhirat pula kita impikan untuk menggapai syurga Allah SWT.

jadi marilah kita sama-sama fikirkannya. salam...Hanako

0 comments: