? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "S BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Saturday, July 25, 2015

Tentang Kita

Bismillahirahmanirrahim

Assalamualaikum wbkt

Ya...hari ini rasa sangat gembira. Setelah begitu lama kegalauan melanda, detik ini, saat ini rasa bagaikan saya ingin menakluk dunia. Sahabat sekalian, sungguh saya rindu untuk menulis. Menulis apapun namun saya tak mampu berbicara di sini. Saya tahu kalian membacanya, kalian menelusuri semua yang saya bicarakan. 

Sahabat sekalian, doakan saya agar mampu menempuh semua cabaran yang  mendatang. Mohon doanya agar saya kuat menghadapi rentak hati ini. Mohon doanya agar saya bijak menyelesaikan semua keserabutan yang melanda diri ini.

Sahabat sekalian,
Kekadang masa lalu mencengkam nurani kita. Kekadang kita merasakan bahawa masa lalu itu lebih penting daripada sekarang atau masa depan kita. Dalam hal ini kita kena memilih sama ada masa lalu ataupun masa depan. Bukan mudah melupakan masa lalu tapi yaaa, kita perlu...wajib....kata sahabat saya " Sujana, memang kita tak akan dapat melupakan tapi bila kita terima hakikat Insya Allah semuanya akan baik-baik saja." 

Sahabat sekalian, 

" Melupakan atau menerima hakikat" Pilihan di tangan kita. Yaaa, pilihan di tangan kita. Maka, saya belajar untuk menerima hakikat kerana untuk melupakan tidak mungkin kita dapat melupakannya.

Sampai di sini sahaja sahabat, moga kita berjumpa lagi. Salam...

Wednesday, July 8, 2015

Diari Sang Penyair

 
Bismillahirahmanirrahim

Assalamualaikum dan selamat sejahtera sahabat-sahabat blog saya. Terima kasih kerana sudi menjenguk blog yang sudah lama menyepi ini. Setelah setahun lebih tidak menjejakkan kaki di sini, hari ini terdetik pula menziarahinya. Dalam saya menyepi itu, terlalu banyak perkara dan peristiwa yang saya lalui walaupun adakalanya sekadar memerhati.

Sahabat-sahabatku
Galau masih ada di hati ini. Ia berada nun jauh di lubuk nurani yang paling dalam. Menikmatinya menyebabkan adakalanya tali harapan hanya menunggu putus sahaja. Tapi kata-kata ini menyentap saya untuk terus bangun berdiri berlari lantas terbang jauh ke luar angkasa, menggapai bintang yang paling terang. Mungkin mampu menembusi langit-langit Allah SWT.

" Berfikirlah secara positif dalam setiap perkara."
" Senyumlah walaupun melalui kepahitan. Senyum itulah tanda bahagia."
" Setiap kesulitan pasti diakhiri kesenangan."
" Selesaikan masalah, usah mengelak daripadanya".
" Allah swt adalah kekuatan, maka carilah Allah SWT."
" Hampiri akhirat bukan duniawi."

Sampai jumpa lagi sahabat semua, Salam...

Saturday, October 4, 2014

Setiap Gambar Ada Kisahnya

Bismillahirahmanirrahim

Assalamualaikum sahabat-sahabatku...semoga kita semua sihat sejahtera. Aaminn. Semalam saya buka Face book saya yang selalu dijadikan tempat untuk merungkai kata-kata yang termaktub di laman nurani ini. Rupanya ada sahabat yang kongsikan gambar ini kepada saya. Melihat gambar ini teringat memori zaman ketika saya masih budah hingusan. Nak tahu apa gambar yang mengembalikan nostalgia itu? hah, ini dia..
                           
.

Agak-agak yang mana satu permainan yang saya tidak pernah main? cuba teka? saya kira sampai 10...
1...2...3..4...5...6...7...8..9..10...masa dah habis...

Dah teka dah ke? yang mana...no 1? bukan, no 2, pun bukan, no 3? pun bukan...jadi mana? no 7? hmmm, anda gagal menekanya. 

Sebenarnya semua permainan di atas tu semua saya main. Main guli atau meriam tu pun saya selalu main. Ingat lelaki je yang boleh main meriam dan main guli? saya pun main juga. Bak kata saya sendiri, semua saya bantai...malah pernah juga bertumbuk dengan lelaki masa sekolah rendah. Bukan kat sekolah tapi di halaman rumah. Puncanya kawan saya tu nak ajak bertumbuk dan saya okey je. Tanpa sebarang ilmu mempertahankan diri saya bantai kawan saya tu habis-habisan. Teruk juga dia saya buat masa tu. Bila ingat balik rasa bersalah pula dan sejak hari itu saya berazam tak mahu bergaduh atau bertumbuk dengan lelaki. Jadi wanita sejati lah kononnya. Tapi akhirnya saya terpaksa berlawan pula dengan lelaki masa di universiti. Yelah, nak buat maca mana nak naik tali pinggang merah kenalah berlawan satu lawan lima tak kira lelaki atau perempuan. Kadang-kadang satu lawan sepuluh orang tak kira jantina juga. hmmm, tapi Alhamdulillah, akhirnya saya dapat kenaikan tu walau tak sempat sambung untuk ke peringkat seterusnya. Kekadang terfikir juga, boleh ke saya praktikkan semua ilmu itu apabila berada dalam keadaan genting. hmmm, hanya Dia yang mengetahuinya.

Baiklah sambung pasal gambar tu. Selain permainan yang ada dalam gambar tu, terdapat banyak lagi permainan yang mengisi masa lapang saya sewaktu kecil dan setiap permainan itu ada kisah yang tersendiri. Sememangnya zaman kanak-kanak saya sangat menyoronokkan. Saya bermain dengan alam semulajadi, bermain secara nyata bukan permainan zaman sekarang yang menggunakan komputer dan internet. Sesungguhnya permainan zaman dulu adalah permainan yang menguji kebijaksanaa, keberanian, ketabahan, kekuatan mental dan fizikal dan semualah kerana kita sendiri yang mengalaminya, melakukan, dan merasainya.Hmmm ada masa, saya akan cuba ceritakan kisah satu demi satu gambar di atas. hmmm, kau cerita dan kau je yang baca ye sujana. Tak dan orang lain nak baca kisah kau ni sebab mereka pun ada kisah tersendiri pasal gambar ni. Malah cerita mereka jauh lebih drastik berbanding kisah kau. Okey, tak apalah. Saya je yang baca pun tak apa. Inikan blog saya. hohoho

Baiklah sampai jumpa lagi sahabat semua...salam