? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "S BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Saturday, February 1, 2014

Kampungku Oh Kampungku 5


Kampungku, Kampung Kipaku yang kugelarkan Desa Permai Kampung Kipaku ataupun Kipaku Village juga selalunya tak lepas daripada terkena hentaman ribut taufan. Pada musim tengkujuh, sebelum hujan lebat turun, angin kencang terlebih dahulu menziarahi kampungku ini tidak kira pagi, tengah hari mahupun petang. Kekadang tatkala angin bertiup terdengar pula bunyi guntur disusuli oleh kilat dan petir hinggalah turunnya air mata alam. Musim tengkujuh biasanya berlaku pada bulan september dan berakhir bulan november. Pada masa ini orang kampung sudah boleh berehat di rumah setelah selesai menanam padi. Pada masa ini juga para belia sudah mula menunjukkan tanda-tanda sakit selesma, demam dan batuk. Semua ini dapat diketahui apabila kaum ibu berselisih di jalan raya juga apabila kurangnya budak-budak pergi ke sekolah. Keadaan geografi yang dikelilingi oleh bukit sememangnya membuatkan kampung Kipaku tidak lepas dari tiupan angin kencang ini lebih-lebih lagi bila hampir akhir tahun. 

Menurut kata-kata orang tua-tua, pernah sekali  kampung Kipaku dilanda ribut taufan sekitar tahun 90-an. Berbelas buah rumah kehilangan bumbung apabila ribut menerbangkannya hinggakan mereka terpaksa menumpang tidur di rumah saudara-mara sebelum seminggu kemudian bumbung rumah itu dapat dibaiki. Walaupun begitu, semua itu tidak mematahkan kecintaan mereka untuk terus tinggal di kampung ini. Keindahan, kedamaian dan kehijauan alam sekitar merupan salah satu alasan mereka untuk terus hidup, menghabiskan sisa-sisa hidup dengan menikmati kedamaian ini selama-lamanya. Menerusi ayah, aku dapat tahu rumah kami juga adalah salah satu mangsa ribut yang melanda pada waktu itu. Dengan bantuan saudara-mara, ayah membeli zink baru dan menampalnya semula di bahagian yang berlubang. Memang kadang-kadang angin ini bagaikan musuh, seperti sungai pada musim banjir apabila tibanya hari mereka memperlihatkan kuasa mereka sebagai raja alam. Tetapi selalunya angin boleh menjadi kawan yang paling rapat ibarat sahabat sejati. 

Dikala musim menuai tiba, angin menjadi sahabat para petani yang paling baik. Ia akan membantu para petani mengasingkan jerami padi daripada tangkainya. Dengan penuh lembut, ia menghembuskan nafasnya, menyejukkan tubuh para petani yang berjuang di tengah-tengah sawah padi saat matahari menghanyatkan tubuh mereka dengan bahang cahayanya yang pedih. Aku pun suka bermain dengan angin. Kanak-kanak serta orang-orang tua di kampung ini pun suka bermain dengan angin. Bayu petang dari perbukitan selalu menuntun kami untuk berehat-rehat sambil berborak dengan rakan-rakan di bawah pohon mangga sambil ditemani dengan kuih-muih ataupun ubi kayu rebus dengan air kopi. Kanak-kanak pula ada masanya akan bermain layang-layang di tengah-tengah halaman rumah ataupun di kawasan yang lapang. Selalunya angin petang dan pagi adalah kegilaan orang-orang di kampungku ini kerana bukan sahaja sejuk tapi bila ia bertiup sangat menyegarkan badan. 

Namun apabila angin tidak datang, hampir semua rumah di kampung ini membuka pintu dan tingkap rumah luas-luas, biar angin lalu, bagaikan menyambut orang datang bertandang. Rumah aku juga juga tidak berkecuali. Masing-masing mengipas badan dengan apa-apa saja benda yang ada di rumah. Orang-orang tua pula lebih rela menanggalkan baju dan menggantikannya dengan kain sarung batik yang dibelinya di pasar tamu dengan harga lima ringgit lebih. Satu perkara yang menjadi keutamaan mereka adalah berehat di celah-celah pintu masuk sambil mengunyah sirih pinang sementara menunggu cuaca redup supaya angin boleh berhembus. Sebenarnya pintu masuk menjadi tempat orang-orang tua berbual-bual antara satu sama lain sambil ditemani dengan bungkusan sirih dan pinang. Sambil berbual tangan pula sibuk mencari-cari sesuatu di dalam bungkusan itu untuk dijadikan makanan.

Kampung kipakuku ini terdapat banyak musim. Bukan empat musim seperti yang berlaku di negara barat iaitu musim panas, bunga, sejuk dan luruh. Bukan itu, melainkan musim yang sengaja diada-adakan oleh penduduk kampung sendiri ataupun memang musim semula jadi.  Musim menuai padi adalah salah satu musim yang menjadi kebanggan kami. Kala musim menuai tiba akan banyaklah aktiviti yang wajib dilaksanakan antaranya musim mengupah orang ramai menuai padi, musim bergotong royong menuai padi dan musim mengasingkan padi daripada jerami. Selepas itu ada pula musim lain iaitu musim mencari rakyat tikus-tikus kampung yang memang sudah kekenyangan semenjak buah padi baru mahu menguning. 

Bahkan sebelum menuai padi tiba ada pula musim menanam padi, musim menyemai tapak semaian, musim membersihkan tanah, musim mencari sumber pengairan kemudian dalam setiap musim ini pun ada bahagian-bahagian kecil musim. Berbicara tentang musim menuai ini mengingatkan aku kepada mendiang datukku. Datukku meninggal ketika aku di tingkatan empat. Setiap kali musim menuai tiba datukku akan mengupah cucu-cucunya untuk menuai padinya yang berhektar-hektar itu. Dulu kalau mahu tuai padi pakai senggam iaitu satu alat khas sebelum sabit digunakan. Sengam ini berbentuk segi tiga, kekadang berbentuk misai dan hanya boleh digunakan untuk mencantas satu-satu batang padi yang teratas sekali. Tidak seperti sabit sekarang yang mana boleh mencantas semua kelompok padi sekaligus.

Bersambung......Insya Allah

Saturday, September 7, 2013

Ke Marilah anda, kita berbicara seketika.


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Sesungguhnya Dialah Allah, Tuhan Yang Satu. Pemilik Hari Pembalasan, Pemilik 99 Nama-Nama Yang Indah, Pemilik Syurga dan Neraka, Yang Menyatukan Langit dan Bumi, Yang Menciptakan Seluruh Alam Semesta, Kepadanya kita Bertaubat dan Memohon Keampunan, Kepadanya Kita Menyembah dan Memohon Pertolongan.

Hanya satu bicara saya. Dunia ini ada kemanisan, dunia ini ada kepahitan, hayatilah, perhatikanlah, dan selamilah setiapa kehidupan kita sebaik mungkin, maka pastinya hidup kita akan lebih bahagia. Kebahagiaan itu datang daripada mana? Bahagia itu datang daripada Allah SWT. Melalui apa? Allah SWT memberikan kebahagiaan itu melalui perantaraannya yang sentiasa ada di sekeliling kita. Bagaimanakah caranya? Caranya mengikut apa yang kita inginkan. Selamat berjuang...

Saturday, August 10, 2013

Resepi istimewa


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang

Buaian yang serupa dengan buaian yang saya gunakan untuk bermain sewaktu kecil dahulu dan sekarang ia juga dibuat oleh anak-anak buah dan sepupu-sepupu saya.  Saya tahu dalam kalangan kalian juga ada yang pernah bermain buaian tradisional ini kan? Jangan gusar, cara membuatnya sangat mudah. Kosnya pun sangat rendah.

Bahan-bahan:
- Kayu, tali, pokok, keinginan dan sikap tidak mudah putus asa.

Cara-caranya:
1) Perlu ada keinginan untuk membuatnya dan mencubanya
2) Mulakan dengan langkah kaki kanan @ kiri untuk berjalan
3) Cari tempat yang sesuai iaitu terdapatnya pokok dan suasana yang redup serta nyaman
4) Oh ya lupa pula, sebelum tu selongkarlah stor ke atau pondok ayah ke atau datuk ke untuk mencari tali (kalau boleh tali besar, kalau boleh guna tali kerbau) dan kayu (kayu ni ikut kesesuaian tubuh anda yang mana anda jamin ia tidak akan patah walaupun anda karate ke atau duduk di atasnya.
5) Kemudian ikat tali itu di atas pokok, ikatlah macam mana cara pun yang penting anda jamin ia kukuh dan teguh. Kalau nak ikat di setiap dahan pun boleh. 
6) Seterusnya ikat kayu yang anda bawa di hujung tali yang melunjur ke bawah macam dalam gambar tu, nampak.
7) Kemudian, anda bolehlah mencubanya. Kalau patah atau anda rasa tidak sesuai boleh ganti kayunya atau talinya ataupun ubah kedudukan buaian anda.
8) Akhir sekali, tamat.

SELAMAT MENCUBA Dan SEMOGA BERJAYA...