Sunday, March 21, 2010

Diari Kehidupan 44

Bismillahirahmanirahim
22 Mac 2010 (Isnin)

Assalamualaikum
hai pengembara blog saya. dah berapa hari saya tak update blog saya disebabkan saya menyertai pogram ke Rawang anjuran Persatuan karyawan Perak (Pk). baiklah, saya akan menceritakan serba sedikit tentang perjalanan saya di sana.

mulanya saya dan peserta lain akan menaiki bas UPSI untuk ke Rawang tetapi kerana ada sedikit kekangan lalu kami mengambil keputusan untuk pergi sendiri dengan menaiki keretapi dari Tanjung Malim. tambangnya RM 5. pada hari pagi Sabtu, kami seramai 23 orang pergi keRawang dengan meniaiki KTM. manakala yang lain pula menaiki van pensyarah kami.

kami sampai di tempat tersebut hampir jam 1 tengah hari. dengan memakai baju kurung kami terus pergi ke seminar yang diadakah pada pagi sabtu itu. seterusnya kami menginap di Hotel yang berdekatan dengan tempat itu. ketika hari menjelang petang, para junior sastera kami iaitu pelajar sem 2 seramai 20 orang pun sampai dan terus pergi ke bilik seminar di mana berlangsungnya seminar tersebut.

malamnya pula kami membacakan puisi yang kami tulis sendiri berkaitan dengan Kaedah Mokhdar yang dicipta oleh Mokhtar Hj Mansur. jam 11 lebih baru balik ke penginapan dan tidur mati lah, apa lagi kan. penat tu tak lah penat sangat. sempat bercerita lagi sebelum tidur.

paginya pula diadakan forum 'memperkasa badan penulis dalam kemajuan bahasa dan sastera kebangsaan.' forum ini habis jam 12. kemudian jam 1 selepas makan kami pulang semula ke Tanjung Malim dengan menaiki Bas 43 untuk ke KTM Rawang. di sana kami terus ke T. Malim.

sampai sahaja di Kolej kediaman, saya terus tertidur. penat sangat. masa kat dalam keretapi itu, sempat lagi mengeluarkan air liur basi sementara menunggu keretapi sampai kat stesen T. Malim. walaupun penat, memang seronok sangat kerana saya belajar serba sedikit kaedah Mokhdar yang amat penting dalam ilmu matematik, sains dan sejarah serta geografi.

kaedah Mokhdar ini sebenarnya singkatan perkataan seperti satu menjadi tu, dua jadi wa, tiga jadi ga, empat jadi pat, lima jadi ma, enam jadi nam, tujuh jadi joh, lapan jadi ka, sembilan jadi lan dan sepuluh jadi luh. sesungguhnya saya kagum dengan Mokhtar HJ Manjsur yang mencipta kaedah ini dan untuk pengetahuan anda semua kaedah ini telah memberi banyak kecemerlangan kepada pelajar-pelajar di sekolah.

kemudian saya juga sempat berbual-bual dengan bakal sasterawan negara iaitu Tuan Hj Suhaimi Muhammad. saya tidak sangka, beliau seorang penulis yang amat tajam pemikirannya walaupun kata-katanya berdasarkan agama islam. sungguh saya kagum dengannya dan amat menghormatinya sebagai orang yang lebih tua dan keintelektualannya.

hmm, sampai di sini sahaja diari saya hari ini. sampai jumpa lagi wahai pengembara dan diri saya k. salam....Hanako

No comments:

Post a Comment