Tuesday, May 10, 2016

Aku dan Ibu



Bismillahirahmanirrahim

Assalamualaikum sahabat semua. Semoga kalian sentiasa bahagia. Malam ini seperti malam-malam yang sudah dan seperti hari-hari yang sudah, saya terkenang arwah ibu. Hari ibu sudah beberapa hari berlalu. Pasti anak-anak akan mengucapkan kasih sayang mereka terhadap ibu mereka masing-masing. Ketika kalian meluahkan kasih sayang kepada ibu, saya hanya berdiam diri. Hanya tersenyum di hati. Saya tidak menyambut hari ibu kerana bagi saya sayang saya terhadap ibu saya adalah setiap hari.  Ibu pula sudah lama pergi. Ketika umur saya 10 tahun, ibu meninggalkan saya dan adik-beradik tanpa sempat saya menatap wajahnya di akhir nafasnya. 

Masih segar dalam ingatan ini bagaimana peristiwa itu berlaku. Saat mengucup wajah sejuk ibu buat kali terakhir, saya tahan air mata. Saya pandang puas-puas wajah bersih ibu sebelum disemadikan.  Saya pandang orang-orang sekeliling. Masing-masing bermuka pilu. Ramai yang terasa kehilangan ibu. Sangat ramai. Masing-masing meratapi kepergian ibu buat selama-lamanya. Di mana-mana saya akan dengar kata-kata ini dibualkan oleh para-para ibu di dapur sana.  Mata masing-masing berwarna merah.

“ Kesian, kecil-kecil dah hilang mak. Mariana, kenapalah kau pergi awal sangat? Anak-anak kau masih kecil.”

Saya jalan ke arah lain, terdengar tangisan ayah memecah gegendang telinga ini, di sebuah kamar sepi.  Beberapa kali nama ibu disebut berulang-ulang. Saya kalih ke arah lain, terpandang abang yang sedang memeluk tubuh, air matanya sudah banyak keluar. Kemudian saya pergi semula ke ruang tamu. Melihat suasana yang sungguh memilukan saya. Saat ibu diusung keluar ke tanah kubur, semakin ramai yang menangis. Suasana itu sungguh memilukan. 

Tapi saya tahan air mata. Sudah diputuskan, saya tak mahu menangisi kepergian ibu. Namun dua hari berikutnya, saya berasa sunyi. Tiada lagi kata-kata berupa mengambil berat daripada orang-orang di sekeliling. Sungguh sunyi. Ketika itulah saya teringatkan arwah ibu. Dan malam itu saya menangis keseorangan. Sungguh saya rindukan ibu. Saya rindukan ibu. Saya rindukan dia ya Allah. Kali terakhir saya jumpa ibu adalah sebulan sebelumnya di wad Hospital Tambunan. 

“ Ana, jangan pergi main. Kalau sakit siapa yang nak jaga. Saya pun tengah sakit. Tak dapat tengok kamu. Ambil kuih bulan dalam almari tu. Makan.” Saya pergi ke kabinet yang ditunjukkan ibu.

“ tak apalah mak. Nanti saya belikan dia makanan di luar nanti.” Kata-kata abang membantutkan perbuatan saya. Saya pulang ke rumah dengan wajah gembira dapat jumpa ibu. Kemudian Ibu dihantar ke Hospital lain di Kota Kinabalu. Saya tidak dapat lagi jenguk ibu hinggalah Ibu dibawa pulang dengan ambulan dalam keadaan, Ibu berjumpa dengan Allah SWT. Nasihat ibu itu saya ingat hingga hari ini. Tidak akan pernah lupa. Saya sungguh rindukan dia.

Ibu, walaupun hanya sepuluh tahun Ibu berjasa kepada saya tapi bagi saya jasanya tak mampu di balas. Dia seorang wanita dan ibu yang terbaik. Siapapun manusia dunia ini pasti akan menyatakan ibu adalah wanita yang terbaik. Setiap anak pasti akan menyatakan ibunya adalah wanita dan ibu yang terbaik. Dia wanita gigih, tabah, dan sabar dalam mengharungi ujian Allah SWT. Ibu sanggup korbankan dirinya semata-mata melihat kami hidup sihat. 

Ibu sembunyikan penyakitnya bertahun-tahun semata-mata mahu melihat kami anak-anaknya membesar dengan riang. Ibu berkerja keras membanting tulang, berkebun dan melakukan perkerjaan di sana sini tanpa penat lelah, semuanya kerana kami, anak-anaknya. Ya Allah, bila ingat balik betapa besarnya pengorbanan ibu, saya akan menangis mengingatinya. Ibu sanggup berjaga malam semata-mata mahu memastikan kami makan ubat apabila anak-anak ibu yang ramai ini tiba-tiba diserang demam sekaligus. Ya Allah, masih ingat peristiwa itu. Aku ingat Ya Allah, bagaimana Ibu bangunkan saya dengan nada yang lembut:

“ Ana, bangun Na. Makan ubat ni.”

Suara ibu sungguh Indah. Cinta Ibu pada anak-anaknya sangat tinggi. Sangat agung seperti mana cinta Ibu pada ayah. Begitu juga cinta Ibu pada Allah SWT sangat agung. Kenangan bersama Ibu sudah lama berlalu. Hanya doa yang mampu ku hadiahkan buat ibu. Semoga Ibu bahagia di sana. Semoga Allah SWT mengasihi Ibu seperti mana Ibu mengasihi kami selama ini. Memang begitu banyak kenangan saya bersama ibu. Semuanya saya simpan di hati yang paling dalam.

Sahabatku sekalian,  saya mohon doanya kalian dan sedekahkan al-Fatihah kepada arwah ibu saya (Mariana Gidong) dan ayah saya (Kondorid Umbak) serta seluruh kaum muslimin dan mukminat di dunia ini sama ada yang masih hidup atau yang sudah meninggal dunia. Semoga dengan doa kita semua, moga mereka beroleh ketenangan dan kebahagian di sisi Allah SWT.

Ibu, saya sayang ibu
Sayang ibu sepenuh hati saya
Walau dunia kita berbeza
Tapi ibu tetap di hati saya.

Ibu, saya sayang ibu
Ibulah syurgaku
Ibulah redhaku
Ibulah segala-galanya bagiku.

Ibu, izinkan saya berdoa untuk ibu
Izinkan saya untuk mendoakan
Kebahagiaan ibu di sana
Izinkan saya untuk merindui ibu
Dan izinkan mata ini bertemu ibu
Walaupun hanya di alam mimpi.

Ibu, saya sayang ibu
Maafkan saya ibu
Maafkan segala kesilapan saya
Maafkan saya.

Ibu, doa saya akan sentiasa mengiringi ibu
Walau ibu jauh di sana
Walau kita tak pernah lagi bersua
Tapi cinta dan kasih saya pada ibu
Akan tumbuh subur untuk selamanya.
Walau jasad saya di sini, di dunia ini
Tapi doa saya tetap setia menemani ibu.

Ibu, akan kudoakan Ibu
Keselamatan ibu
Kebahagiaan ibu
Akanku mohon pada Allah
Agar ibu gembira di sana
Menjadi penghuni salah Satu
dari syurga-syurga-Nya.

Ibu percayalah ibu
Cinta dan kasih sayang pada ibu
Tetap tumbuh subur di hati ini
Walau di mana saya berada
Selama-lamanya.

Saya sayang ibu
Kekal abadi selama-lamanya
Amin…

#Syurgadibawahtelapakkakiibu


No comments:

Post a Comment