Monday, May 2, 2016

Curahan kata


Bismillahirahmanirrahim 

Aku kelu seribu bahasa. Terpaku menilik waktu. Di luar air mata alam menderu seiringan dengan bunyian kipas yang mengisi ruang kontras bilik sederhana besar ini. Aku kalih pandang ke luar. Memusatkan mata kearah barat. Kelihatan beberapa buah lori terhenti dari melangsaikan amanah yang diberikan. Kawasan seluas sesayup mata memandang itu sedikit demi sedikit mula berubah wajah. Tidak lama lagi amanah untuk meratakan tanah itu akan selesai yang kemudiannya akan diambil alih oleh kontraktor binaan selama bertahun-tahun. Dan sudah jelas nanti setahun dua tahun lagi akan terbinanya bangunan serendah rumah teres dua tingkat mengisi ruang kosong itu. Aku jadi penasaran.  

Masih terbayang kelibat pokok kelapa sawit yang gah merimbun di tempat itu suatu ketika dulu. Masih terkenang telatah lucu kera-kera bercanda ria di dahan dahan pokok kelapa sawit tersebut. Aku selalu merindui bayu yang berhembus dari kelapa sawit yang sepertinya aku rasakan macam angin di kampungku sendiri. Sejuk, nyaman dan mengujakan. Hati ini selalu ghairah utuk bersenandung. Senandung tentang alam. Senandung tentang beburung yang mewarnai taman bahagia. Hujan masih turun. Lebat kelihatan dan lori-lori itu masih di situ.  Terhalang kerja mereka tatkala hujan rahmat mengambil alih. Tuhan, jangan biarkan alam tempat unggas berumahtangga lenyap terus dihabisi tangan manusiawi. Kutitip doa kepadaMu. Moga Engkau mendengarnya.

#Bahasa alam bahasa Qalbi
#Mereka ingin bahagia walau hanya sebesar zarah

No comments:

Post a Comment