Thursday, May 19, 2016

Bicara kata – Seuntai kata untuk dirasa


 Bismillahirahmanirrahim

Assalamualaikum dan selamat sejahtera sahabat semua. Moga kita semua sentiasa gembira dalam menjalani kehidupan. Hari ini cuaca sangat indah.  Langit biru diselimuti oleh awan gemawan pelbagai bentuk. Burung-burung mula bersiul menyanyikan bahasa bonda. Bayu bertiup menyampaikan pesan dari maharaja. Ramah menyapa tubuh. Mesra membelai apa sahaja di depan mata.

Pagi ini, saya menghabiskan masa menonton dokumentari pengembaraan Zahariz Khuzaimah, seorang pengembara solo di bumi Allah SWT. Menontonnya membawa kesan yang tersendiri kepadaku. Keberaniannya sangat mengagumkan. Dan yang paling penting, impiannya untuk melihat dunia telah tercapai. Banyak negara yang telah dilaluinya. Kekadang saya terpukau dengan panorama yang disajikan olehnya dalam dokumentari ini. Subhanallah, Subhanalllah, Subhanallah. Ya Allah, indahnya ciptaanMu. Satu-satu perjalanannya saya tonton dan saya sentiasa terpukau dengan apa yang dilihat. Kekadang bagaikan saya masuk ke dalamnya. Menghayati keindahan bumi Allah SWT, menyelami kepayahan dan mengapresiasi kehidupannya sebagai seorang pengembara.

Seketika saya akan pandang ke luar. Kelihatan pohon jambu yang ditarah dahannya mula mengeluarkan pucuk baru. Semakin lama semakin banyak. Saya cukup suka melihat tunas-tunas baru itu. Agakan saya tak lama lagi pohon jambu itu akan merendang dengan sihat. Tempat unggas beristirahat. Tempat bayu meluahkan keramahan dan kemarahan. Saya gembira. Subhanallah. Rasa tidak sabar mahu melihatnya kembali seperti sediakala. Tidak sabar mahu menikmati buah ranumnya yang sihat dan besar-besar nanti.

Saya teringat, cuti hari raya, saya akan balik ke Sabah. Sudah lama saya tidak balik. Moga kerinduan saya akan terubat apabila balik nanti. Tidak sabar rasanya menikmati kehidupan sebagai orang kampung. Menikmati dinginnya pawana malam. Melihat kerdipan bntang-bintang di langit. Mendengar nyanyian sang cengkerik malam. Melihat si rama-rama menghisap madu bunga. Melihat ikan-ikan berenang di antara olengan air di bendang. Menghayati keindahan langit biru. Subhanallah, indahnya.

Saya suka keindahan alam
melihatnya memukau hati ini
melihatnya membuatkan
diri ini sentiasa memuji
Sang Pencipta, subhanallah
melihat kebesaran-nya
menyejukkan kalbu
mendamaikan jiwa
bahasa alam bahasa qalbi
bersatu di bawah lembayung
rahmat dan redha yang sama
dari Yang Maha Cinta.

#Gambar di atas bukan hak milik saya

No comments:

Post a Comment