Saturday, January 16, 2010

Sebuah Puisi Aku Untukmu=Hanya Ilusi

Entah kenapa
Aku lesu berdiri
Aku lesu duduk
Di hadapanku
Ruang-ruang kosong
melingkari jasad batinku.

Semalan aku gembira mengapai mimpi
Semalam aku bangga memotret kehidupan
Ketika ia datang terpaku di hadapan
Berdiri sambil mengusap lembut
Helaian – helaian rambutku .

Aku sebenarnya bencikan tangisan
Aku anti pada perasaan
Aku larang sajak remaja memasuki benua hatiku.
Aku buang watak aku dalam puisiku.
Aku ingin menang dalam segala hal.

Semalan dia datang padaku
Sambil tersenyum
Dan aku membalasnya
Tapi akhirnya aku sedar
Kedatangnya hanyalah sebuah ilusi.
Dia datang bukan padaku
Tapi pada orang lain
atas nama sebuah amanah

Hari ini,
Tidak ada lagi wajah-wajah riang
Tidak ada lagi rasa bangga melingkari jasadku
Dan ruang kosong di hadapanku semakin menghampiri
Seperti berkata “ dia bukan untukmu, dan kau bukan untuknya’
Untuk hari esok
Aku tak tahu apa yang akan berlaku
Tidak akan tahu
Biarkanlah
Kerana aku tak mungkin ingin mengetahuinya.


Nukilan :
S. hana k
030407
8.45 am- 9.30 am

No comments:

Post a Comment