Monday, January 4, 2010

SAHABAT YANG KUDAMBAKAN

Sajak ini saya cipta kepada mereka yang menyambut hari jadinya pada hari ini....

Kata orang,
Persahabatan itu indah
Persahabatan itu suci
Itu kata mereka.

Kata aku
Mencintai seorang sahabat
Lebih indah daripada mencintai seorang kekasih
Sahabat, dia akan tetap menjadi sahabat
Tapi kekasih, dia akan pergi setelah cintanya hilang

Ada apa dalam persahabatan sahabatku?
Persahabatan yang baik adalah
Disertai dengan keikhlasan
Disertai dengan kasih sayang
Disertai dengan sikap toleransi
Disertai dengan kejujuran
Dengan demikian barulahlah
Persahabatan yang dibina itu sempurna sahabatku…

Sahabatku
Apakah makna persahabatan?
Mahukah kau mengetahuinya……..
Persahabatan yang ikhlas seperti
Hujan yang membasahi permukaan bumi.
Seperti langit Yang mendung tapi hujan tetap tidak turun.
Seperti angin yang menyapa setiap tubuh insan
Di muka bumi ini.
Itulah makna persahabatan dan
Aku turut melabuhkannya jauh di sudut hatiku yang paling dalam.
Dan kau tidak terkecuali termasuk dalam
Golongan yang aku namakan sebagai sahabat.

Sahabatku…
Aku belum menghabiskan kata-kataku ini….
Tentu kau bosan bukan…
Jangan dulu. Bacalah yang seterusnya kerana
Ia amat penting bagimu.

Hidup ini, tanpa sahabat
Kesepian akan mengundang datang
Hidup ini tanpa sahabat
Kebosanan akan mengejar setiap
Titik perjalanan hidup kita
Jadi kita perlukan sahabat, Teman untuk
Melengkapkan hidup ini bukan?
Tapi ingatlah ada pepatah yang menyatakan
Sahabat diibaratkan sebagai…..
Ketawa yang ramai, menangis Cuma seorang.
Kita sukar untuk menjadi sahabat sejati
Banyak orang mempunyai idola
Tapi Tidak dapat dijadikan sahabat
Banyak orang mempunyai kekasih
Tapi Susah untuk menjadikannya sahabat.
Jadi ingatlah sahabatku…
Teman dan sahabat yang betul dan sejati hanya satu…
Allah SWT.

Sahabatku..
Aku tidak pandai berkata-kata seperti orang lain.
Aku hanya pandai menyatakan ini semua.
Sebuah puisi yang dah luput dek zaman.
Aku tidak boleh mengungkapkan
Nilai persahabatan kita dalam percakapan
Tapi aku boleh mengungkapkannya
Di dalam sehelai kertas
Di hari jadimu..SELAMAT HARI JADI SAHABATKU.
Semoga Allah berikan kau umur yang panjang
Dan janganlah ia disia-siakannya.
Semoga Allah berikan kau kebahagian
hidup di dunia dan akhirat.. SAHABATKU…
Assalamualaikum…


S.hana Ak
17o4o8 ( khamis)
10.00 am
khar

No comments:

Post a Comment