Thursday, October 22, 2009

diari kehidupan 23

bismillahirrahmanirahim..
22 Oktober 2009(Khamis)

saya baru sahaja lepas kuliah selepas sehari suntuk tidak pulang ke kolej disebabkan kuliah saya pagi dan petang. pagi tadi saya kuliah pedadogi yang berlangsung jam 11 pagi kemudian jam 2 petang pula saya kuliah pengajaran sastera berbantukan komputer. pukul 5 petang tadi saya terus ke kuliah pengantar teori dan kritikan sastera. habis sampai jam 6 dan pulang kolej hampir jam 7 petang. penat!! oh, tidak penat...saya tak penat pun...
saya hampir tertipu dengan perbuatan saya sendiri. saya fikir hari ini hari Jumaat...cuba teka apa perkara yang saya ingin lakukan bila tiba hari Jumaat...tentulah Nur kasih. nak tengok Nur kasih. punyalah saya gelabah mencari baju untuk turun ke bawah. tiba-tiba saya teringat yang hari ini baru hari Khamis..adei, termalu saya dengan roomate saya. nasib baik baju belum ditukar. kalau tidak...korang fikirlah sendiri. tapi jangan fikir negatif tapi fikir positif ya.
roomate saya ni sejak akhir-akhir ni asyik tengok korea punya game. ketawa seorang-orang bila tengok game tu. kadang-kadang saya pun tumpang sekaki tengok game yang dia tengok. apa sebenarnya yang menarik tentang permainan korea tu. seronok juga saya tengok tapi saya tak mahu excited sangat tengok permainan tersebut. sampai sekarang sejak roomate saya ni tengok tiga minggu yang lalu, saya tak tahu pun apa nama permainan tu. eh, nanti saya tanya dia dulu ya...sebab sekarang ni dia tengak tengok game tu......
oh, bila saya tanya nama permainan tu dia bilang Xman game. tadi masa tanya tu saya buat muka biasa sebab tidak mahu dia tahu yang saya masukkan game tu kat dalam diari ini.
tadi masa saya buka blog saya ni, saya nampak nama Azleena kat dalam laman pena saya...hah, kalau nak tahu dia adalah cikgu saya masa kat sekolah dulu..dari tingkatan 4 sampai 6 atas. cikgu saya ni baik punya. sepanjang kami diajarnya, saya n the geng tak tak pernah di denda kalau kami buat silap. eh, nanti, baru saya ingat...masa enam atas dulu saya pernah kena denda ketuk ketampi 20 kali sebab keluar p tandas lama sangat dan bergeng-bgeng pula tu semasa masuk masa pergantian guru. tapi saya tahu itu semua kesalahan kami dan saya ambil iktibar dari peristiwa tersebut. peristiwa tu bukannya serius pun tapi melucukan bila saya ingat balik. cikgu saya ni pun senyum-senyum masa denda kami...apalagi kami pun senyumlah sama walaupun penat menghabiskan 20 kali tu. kepada Cg Azleena,terima kasih dengan pengorbanan cikgu mengajar kami tentang sastera dan erti kehidupan. cikgu...cikgu suka hujan kan...saya pun suka hujan. selalu hujan di Tanjung Malim ni..bila hujan saya selalu teringat kata-kata cikgu...cikgu kata pada kami bila kami soal cikgu tentang makna hujan.
" cikgu sukakan hujan kerana hujan mengembalikan kenangan kita kepada peristiwa silam."
betul kata cg tu...saya pun selalu terkenangkan kisah silam saya kala hujan turun...
cikgu nak tanya sikit...cikgu suka bulan dan bintang tak...saya suka bulan dan bintang...kalau cg suka tentu cikgu pernah nampak bulan ataupun bintang semasa cg berada di Sabah kan. nak tanya lagi..cikgu suka langit kah, kalau cikgu suka saya bagi sajak ini kepada cg...


Jika kau merinduiku, pejamkanlah matamu rapat-rapat dan ingatlah saat ketika kita bersama. Aku pasti akan datang dan berdiri di depanmu.

Jika kau ingin bertemu denganku, lihatlah bintang-bintang yang berkerlipan di kaki langit. Kau pasti akan menemuiku di sebalik kerlipannya yang indah itu.

Jika kau ingin mendengar suara hatiku, lihatlah alam di sekelilingmu. Kau pasti mememui dan mendengar diriku mengalunkan puisi-puisi dogma di bawah pohon itu.

Jika kau ingin mendengar jeritanku, tunggulah ketika hujan turun membasahi bumi. Ia akan menyucikan jiwa-jiwa insan yang kotor di muka bumi.

Jika kau ingin melihat liukisanku, dongakkan kepalamu di atas langit kesiangan hari. Langit yang biru itu adalah tempatku melukis potret-potret kehidupan.

Jika kau ingin menyanjungku. Jangan! Kerana aku hanyalah seorang musafir yang berkelana dengan debu-debu pasir di lautan duka.

Jika kau ingin mendengar tangisan air mataku, kau akan mendengarnya ketika senja berlalu pergi. Ketika kesepian mengundang datang.

sajak ni saya pernah hadiahkan pada cikgu suatu masa dulu. cikgu ingat balik ya.
emmmm....kita pergi ke tajuk yang lain pula...
saya selalu mendengar orang berkata bahawa ' hidup ini umpama roda' roda? mengapa roda? saya punya tafsiran yang tersendiri tentang kata-kata ini. saya faham maknanya cuma saya ingin melencong sikit tapi ada kaitan juga. uhhh, roda sentiasa berputar bukan...namun putarannya tidak pernah berubah...maksud saya...putaran roda itu tetap di situ juga tiada penghujung....tapi kehidupan kita akan ada penghujung dan perubahan. tentu dalam fikiran korang tertulis..." kenapa dengan sujana ni..merepek saja..." saya tahu kehidupan ini seperti roda yang berputar, sekejap kita berada di atas, sekejap kita berada di bawah, sekali tersasar tidak akan berpatah kembali....itu yang kamnu mahu bukan? sebenarnya saya kadang-kadang terfikir bahawa kenapa kata-kata itu bermaksud begitu. kenapa dia tidak bermaksud begini...jika roda berputar ia akan tetap kembali kepada permulaan. roda tetap roda...roda yang berputar tanpa penghujung. jadi kenapa kita perlu kaitkan roda atau putaran roda dengan kehidupan padahal kehidupan sentiasa berubah dan ada penghujung.uhh, fahamkah korang dengan kata-kata saya ini..ehhhh susah sangat bah nak kasi terang pandangan saya ini... tapi tak apalah, kalau anda semua tak nak pakai pandangan saya pakailah pandangan yang disetujui oleh ramai manusia.
baiklah sampai sini saja diari saya hari ini wahai diri dan anda semua...salam...Hanako.

2 comments:

  1. SALAM SAYANG BUAT SU ....

    su ...cg suka sangat sajak ko bah...cg rindu sangat mau cakap Sabah sama ko...

    cg rindu sangat nak sembang-sembang dgn ko macam di Sementa dulu...ko banyak tanya ...dan ko banyak pikir... ko lah student cg pintar sastera selepas Lesly Jonis...

    mana sudah si Lesley bah??? ko ada jumpa ka??

    TQ su... cg copy ko punya sajak dan cg akan masukkan dlm blog cg ...

    Tahniah...blog kau amat impresif ....
    Cg suka bulan dan bintang di langit ...

    Langit tu, payung, bulan dan bintang tu tangkainya dan hujan adalah pelengkapnya....
    Sebuah Kehidupan manusia..... Tata ......

    ReplyDelete
  2. salam perkenalan dr kjauhan...
    sy jg ank jati sbh..lhir d sdkn..n tnpa sedar sy tergoogle ke cni..
    hujan akn sntiasa mngingtkan kita pd msa silam..dan mmbuat kita rndu utk kmbali ke msa lalu..ttp mmpukah kita??
    pnah lihat bulan dan bntang tersenyum??
    sy pnah..ketika mnjlni lthan menembak d kluang..msa tu brda d ats bukit..terlihat 2 bntang mmbentuk mta dan bulan sabit mmbntuk bibir yg sedang tersenyum...algkah indahnya

    ReplyDelete