Thursday, October 8, 2009

Diari kehidupan 19

Bismillahirahmanirahim
9 Oktober 2009 (Jumaat)
diari kehidupan saya hari ini saya mulakan dengan persoalan...kenapa manusia menghadapi masalah yang perlu diselesaikan setiap hari? mengapa manusia wajib punya kerja yang perlu dilakukan setiap hari? kerja seperti guru, doktor, peguam atau kerja lain memanglah dah lumrah kita lakukan setiap hari. kerja-kerja ini kita memang sudah pun tertulis dalam diari harian kita. apa yang saya maksudkan di sini ialah kerja yang kita tidak sedar dan kita sedar akan berlaku. hari ini kita ada kerja lain esok kerja lain pula. inilah yang akan kita hadapi setiap hari.
saya katakan begini disebabkan saya menghadapi kerja yang saya kena lakukan setiap hari dan berlainan. kerja semalam selesai, hari ini kerja lain pula yang timbul. esok kerja lain pula. bolehlah dikatakan masalah juga. hai...hidup-hidup.
ada lagi persoalan... macam mana kita nak dapat duit tanpa buat kerja apa-apa. kalau jadi jutawan tiba-tiba pun ada kerja juga yang perlu dilakukan. kalau bukan fizikal, otak turut berkerja. kerana menang dalam pertandingan kah atau pun dapat duit kerana dapat cabutan bertuah. kalau cabutan bertuah pun kita tetap kerja juga kerana tangan kita yang mengambilnya. kalau kita dapat duit kerana mengemis pun kita tetap kerja juga. kerja sebagai pengemis. Ringkasnya saya masih tercari-cari jawapan untuk ini semua. Kalau ada di antara anda yang mahu menjawabnya silakan. Saya pasti akan menerima jawapan anda. Kalau tiada akan berterusanlah persoalan ini sampai bila-bila.
Saya pernah mendengar jawapan kawan-kawan saya. kata mereka “ sujana, mana ada perkara yang kita tidak buat tapi kita dapat duit tiba-tiba. Duit boleh didapati jika kita berkerja. Kita dapat duit bila kita kerja. Kalau kita goyang kaki saja, sampai bila-bila pun kita tidak akan dapat duit.’
Emmm…bagus jawapan itu tapi ia masih belum memberikan saya kepuasan. Saya masih memerlukan jawapan yang boleh memuaskan hati saya. mesti ada jawapan lain.
Setiap hari kita akan melakukan kerja yang berbeza, masalah yang berbeza, perkara yang berbeza dan cara penyelasaian yang berbeza. Betul kan…hari ini saya juga sama seperti anda semua. Hari ini saya terkejar-keja sana sini hanya untuk menyelasaikan kerja yang wajib saya lakukan hari ini. esok kan masih ada…memanglah, tapi jika kerja itu tidak diselesaikan secepat mungkin pasti ia akan menjadi banyak.
Oh ya, diari kehidupan saya hari ini lain sikit dari sebelumnya. Saya tidak akan bercerita kisah saya tapi saya akan mengemukakan soalan.
Baiklah sampai sini sahaja diari kehidupan saya hari ini. sampai jumpa lagi wahai diri dan anda semua…salam…Hanako.

No comments:

Post a Comment