Friday, October 16, 2009

Diari kehidupan 20

Bismillahirrahmanirahim...
16 0kteber 2009 (Jumaat)

hari ini saya dan rakan-rakan pergi di auditorium untuk menghadiri seminar yang diadakan oleh pensyarah kami untuk kursus pengantar teori dan kritikan sastera dan teori dan kritikan sastera. seminar ini bermula pada pukul 8.30 pagi tetapi para pelajar diwajibkan datang pada pukul 8.00 pagi untuk pendaftaran. pembembentangan kertas kerja yang dibentangkan oleh para pelajar serta En. Halim dan Prof. Mokhtar pada sesi pertama sangat menarik minat saya untuk setia di tempat duduk. walaupun ikon tak ada namun semangat pelajar untuk mengetahui perkembangan teori dan kritikan sastera di Malaysia sangat mengagumkan.
kesimpulan yang dapat saya buat melalui seminar pertama itu ialah teori dan kritikan amat penting dalam dunia kesusasteraan. tanpa kedua-dua aspek ini mana mungkin sastera dapat berdiri sendiri. sejarah, kritikan dan teori amat bergantung satu sama lain. jika salah satunya tiada maka akan pincanglah sastera itu. namun seperti yang dikatakan oleh Prof. Mokhtar dan En. Halim memang dunia teori dan kritikan di Malaysia semakin pudar. hal ini disebabkan ketiadaan generasi lain yang akan mengembangkannya. saya tidak dapat nafikan pasal itu. kalau saya pun, memang saya akui saya tidak dapat menghasilkan suatu teori seperti yang dilakukan oleh Prof. Mokhtaryang mencipta Teori Konseptual ataupun para penteori lain seperti Muhammad Haji Salleh yang mengemukakan teori Puitika Sastera disebabkan ia mengambil masa yang agak lama untuk menghasilkannya. penghasilan teori seperti menanam sepohon kayu. bertahun-tahun lamanya kerana kita akan mengkaji dahulu teori orang lain barulah kita berani mengemukakan teori kita sendiri.
selepas habis seminar, saya dan rakan saya pergi mencari kotak di kampus untuk menyimpan buku-buku yang tidak digunakan. saya fikir hari ini hari sabtu, dalam kepala dah terlukis gambaran pasar malam di pekan. tapi bila ingat-ingat dan fikir-fikir balik..eh, hari ini kan baru hari jumaat. apasal boleh lupa pula.emmmm...tak apalah...dah nasib badan. besok saya tak akan pergi pasar malam dah. bukan kerana kecewa tapi disebabkan kekangan masa...eseh...tak lah juga. mood tak ada lah. ok hari ini nur kasih kan...saya akan turun bawah untuk tengok ni. hari ini dah episod 20 kalau tak silap. jalan ceritanya semakin menarik. dan saya tak sabar-sabar mahu tengok.
baiklah...sampai sini saja diari saya hari ini. sampai jumpa lagiwahai diri dan anda semua...salam...Hanako

No comments:

Post a Comment