Monday, October 19, 2009

Diari kehidupan 22

bismillahirrahmanirahim....
19 Oktober 2009(Isnin)

sebenarnya saya tidak tahu apa sebenarnya yang perlu saya kongsikan rutin harian saya kepada anda di luar sana. sebabnya, bagi saya kehidupan saya tiada apa-apa yang perlu dijelaskan. semuanya hanyalah kebiasan bagi seorang manusia seperti saya. bangun pagi, pergi kuliah, lepas tu kuliah lagi dan jam 5 pergi latihan di Gim. malam ini saya bermimpi lagi...bermimpikan bertemu dengan seorang lelaki yang mempunyai sebuah rumah yang besar dan baru dibina. rumahnya bertingkat tiga, satu bawah tanah, dan dua lagi atas tanah. sebenarnya saya kenal lelaki itu. nak dijadikan cerita, di tingkat pertama ( atas tanah ) ada sebuah lubang untuk tempat membuang kumbahan. lubang baru siap. masa tu saya pergilah tengok...mak ai, terkejut saya dengan kedalaman lubang tu...ketinggiannya macaam dasar tasik. dalam sangat...lepas tu saya tanyalah lelaki itu...
" kenapa lubang tandas kamu ni dalam sangat?"
lelaki tua tu jawab." supaya boleh digunakan bertahun-tahun. kedalaman dia ni biasa saja."
saya berasa takut hendak menghampiri lubang itu kerana takut terjatuh. tapi yang hairannya lelaki ini pula dengan beraninya pergi di tepi lubang itu dan menggapai tali yang direntang menuruni lubang tersebut. dannnn kamu tahu apa yang terjadi..lelaki itu terjatuh tapi sempat berpaut pada tali. dia cuba sedaya upaya keluar dari lubang tersebut. saya pula bagi semangat...sambil menarik tali untuk membolehkan dia keluar naik ke atas.
setelah beberapa kali dicuba kami gagal, akhirnya lelaki itu tidak berdaya lagi lalu membiarkan dirinya terjatuh dalam lubang yang di dalamnya ada air yang keluar dari paip atau dari tanah. saya sendiri pun tidak pasti.. kabur-kabur ni. saya menjerit meminta tolong dan segera balik ke rumah untuk meminta pertolongan dari orang ramai...
saya beritahu abang saya dan abang saya menelefon ketua kampung untuk meminta tangga..tangga pula dah..saya jadi hairan pula. mungkin ketua kampung tu ada urusan kerja meminjam tangga pun tergendala tapi abang saya bagitahulah.." nanti datangsini bawah tangga ya.." lepas tu dia terus letak telefon dan macam biasa meneruskan kerjanya. pulak dah...perasaan mereka sepertia tiada apa-apa yang berlaku. kenapa tak minta pertolongan dari bomba...
" kenapa korang macam tiada rasa apa-apa bila ada orang yang sedang kesusahan." saya bertanya...
seorang perempuan menjawab ..." alaaa, macam mana pula dengan anak-anak kita. biarlah dia macam tu... kalau anak-anak kita jatuh ada dia nak tolong...."
adoi, jawapan ni tahap sederhana tinggi kot....saya baru nak jawab tiba saya terdengar bunyi burung bersiul...wwwwwwwiiwwwwttttttt....aik napa pula da burung ni...ini realiti ke alam bawah sedar...mana ada burung kat sini....
ohhh, rupanya saya tersedar dari mimpi....sekarang ni alam realiti dah, bukan lagi mimpi...tak ada lelaki tua tu...tak ada abang...dan tak ada perempuan. saya tengok jam....dah pukul 6.59 rupanya..kelas pukul 8. sedih jugalah sebab tak ada sambungan mimpi tu....rasa-rasanya apa tafsiran bagi mimpi tu ya. siapa anda yang mengetahuinya bagitahu saya yang kerdil ni....
baiklah, cukup setakat ini, sampai jumpa lagi wahai diri dan anda semua...salam...Hanako.

No comments:

Post a Comment