Thursday, January 14, 2016

Keindahan Yang Abadi


Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum sahabat semua. Beberapa hari yang lalu saya balik dari rumah seorang sahabat saya. Sampai di rumah, saya pandang ke langit. Ternampak begitu banyak bintang berkerdipan di angkasa. Indahnya. Sangat cantik. Bagi saya. Tidak tahu bagi orang lain. Ada bintang yang malap, ada yang terang, ada yang kecil ada yang besar dan ada yang kerdipannya sangat terang. Subhanallah, cantiknya. Indahnya ciptaan Allah ini. Cuma saya tak nampak sang bulan. Teman bintang yang paling akrab jika dipandang dari bumi. 

Rasa sangat beruntung kerana Allah SWT izinkan diri ini untuk lahir di dunia ini. Menikmati dan melihat semua ciptaan-Nya yang paling agung. Lukisan-Nya tak mampu ditandingi. Jika seorang pelukis melukis sebuah  pemandangan di atas kanvas dengan segala keindahan dan menggunakan semua kemahirannya, Allah SWT pula memperlihatkan lukisan-Nya di atas hamparan alam semesta yang luas ini malah semua orang boleh melihat dan menikmatinya. Lukisan Allah swt adalah sebuah lukisan yang hidup. Tak mampu ditandingi oleh sesiapapun  kerana Dialah yang maha memiliki kesempurnaan.

Saya tidak terus masuk rumah, saya menikmati keindahan alam itu sepuas-puasnya. Bayu malam turut menerpa, memberikan kemesraan dalam diri ini. Sebenarnya saya tercari-cari bulan. Di mana dia agaknya namun sampai sudah saya tak ketemu dengannya. Oh mungkin dia tak muncul hari ini. Merajuk agaknya. Atau mempamirkan dirinya di tempat lain. Tak mengapa, menolog saya. Saat melihat bintang di langit, pelbagai perasaan melanda sukma. Rasa gembira, puas, seronok, sayu, bahagia semuanya bergabung hingga yang mampu saya ungkapkan hanyalah Subhanallah, Maha Suci Allah yang menciptakan seluruh alam semesta. Saya teringat sebuah lagu kanak-kanak yang paling saya suka:

Bintang kecil di langit yang tinggi
Amat banyak menghiasi angkasa
Aku ingin terbang dan menari
Jauh tinggi ke tempat kau berada


Saya juga teringat dalam al-Quran terdapat surah yang dinamakan al-Buruj yang bermaksud gugusan bintang. Dalam ayat pertama, Allah SWt bersumpah dengan langit yang mempunyai gugusan bintang. Subhanallah. Maha Suci Allah yang maha Tinggi dan Maha Agung dengan segala kekuasaannya. Puas memerhatikan Keindahan langit malam, saya pun masuk ke rumah. Dalam hati mahu kembali membaca ilmu tentang alam semseta yang sudah lama tidak dikeluarkan semula dari kotak fikiran. Insya Allah, aminnn

Sampai sini sahaja sahabat semua. Insya Allah sampai jumpa lagi...salam

#Gambar di atas bukan gambar saya

No comments:

Post a Comment