Sunday, January 3, 2016

Di Situ ada KeindahanNya



Bismillahirahmanirrahim
Assalamualaikum dan selamat sejahtera


Hari ni langit cerah, mentari bersinar ceria, burung-burung syurga bersiul riang, pohon-pohon cinta tersenyum indah, unggas-unggas belantara bergurau senda dan similir berhembus mesra. Pagi ni suasana sangat tenang. Tiada bunyian atau keadaan yang membuatkan hati menjadi tidak tenteram. Menghadapi suasananya menjadikan hati diselubungi kedamaian. Subhanallah! Maha Suci Tuhan yang menciptakan ketenangan dan keindahan. Sekejap lagi waktu Dhuha, indahnya. saya merasakan suatu ketenangan yang abadi. 

Langit biru hari ini memantulkan suatu panorama yang sungguh memukau pandangan. Suatu keadaan yang sentiasa menjadi idaman saya untuk melihatnya banyak kali. Saya suka langit biru, sama seperti saya suka warna biru, dari dulu hingga sekarang. Bagi saya biru itu indah, lambang cinta abadi, lambang warna alam. Saya juga suka warna hijau, lambang alam yang indah. Melihatnya menyejukkan hati, menyihatkan mata. Hamparan langit biru menunjukkan kuasa Allah dalam menciptakan alam semesta. Sungguh betapa berkuasanya Allah SWT dalam menciptakan sebuah planet iaitu bumi yang di dalamnya terkandung segala sifat yang maha sempurna. Sangat sempurna. Subhanallah, Maha Suci Allah yang menciptakan kesempurnaan.

Saya teringat di dalam Al-Quran, Allah SWT banyak menyatakan berkenaan alam malah dalam beberapa surah, Dia banyak bersumpah dengan ciptaan-ciptaanNya ini. Hal ini menunjukkan betapa alam ini mempunyai peranan yang sangat penting dalam kehidupan sehinggakan Allah SWT menyatakannya banyak kali selain menjadikannya sebagai perumpamaan kepada sesuatu perkara. Subhanallah! Moga kita semua termasuk dalam golongan mereka yang sentiasa mencintai dan menghargai alam, selama-lamanya. Ya Selama-lamanya. Berdoalah kepada diri sendiri moga kita menjadi pencinta alam yang tegar sahabat semua. Insya Allah, aminn.

Baiklah, sampai jumpa lagi sahabat semua. Insya Allah, Aminn. Salam dari saya...

# maafkan saya, gambar di atas bukan hak milik saya.


No comments:

Post a Comment