Tuesday, January 5, 2016

Janji Allah itu benar



Malam Rabu 13 Oktober 2007, seorang wanita berpakaian serba putih dan bertelekung muncul di hadapan saya. Wajah wanita itu sungguh cantik, manis dan berseri-seri. Di dahinya terpancar satu cahaya bersinar. Bau badannya begitu mengharum.

Siapa wanita itu? Saya tidak pernah melihatnya sepanjang hayat. Wanita itu menegur saya dan memberi salam.

“ Assalamualaikum! Lela nak jumpa mak? Mari ikut saya,” pelawa wanita itu.

Mendengar pelawaannya, saya sangat gembira. Saya amat rindu pada ibu. Ibu meninggal 44 hari lalu ketika berusia 66 tahun. Sejak itu saya sering berdoa agar Allah memperlihatkan keadaan ibu di alam barzakh. Saya saying ibu, saya mahu dia bahagia di sana.

Saya tidak sabar untuk bertemu ibu. Selepas beberapa ketika, wanita itu membawa saya menunggang seekor burung yang sangat besar. Bulu burung itu putih bersih.

Kami terbang begitu jauh. Saya dapat lihat gunung-gunung dan sungai-sungai yang mengalir. Semakin lama terbang semakin jauh saya dibawanya.

Akhirnya saya tiba di sebuah tempat. Saya tidak tahu di mana tempat itu. Lutut saya menggeletar. Badan saya berpeluh-peluh.

Sekitar kawasan itu saya lihat lantainya daripada api merah yang menggelegak seperti lahar gunung berapi. Kalau diletakkan besi, nescaya cair. Suhunya sangat panas.

Di situ, bergema suara berjuta-juta manusia terpekik meminta tolong. Jeritannya amat menggerunkan. Saya lihat, beribu-ribu orang wanita sedang menarik-narik rambut mereka sendiri hingga tertanggal kulit kepala.

Bila tertanggal, rambut mereka tumbuh semula dan kulit bercantum kembali. Perbuatan yang sama dilakukan berulang kali.

Saat itu, mereka meraung-raung memohon ampun kepada Allah. Saya Tanya, kenapa mereka jadi begitu? Wanita yang membawa saya beritahu, itulah seksaan kepada wanita yang tidak menutup aurat.

Saya berpaling kea rah lain. Di suatu tempat, saya lihat ada beribu-ribu orang lelaki berjalan menggunakan tangan, kepala ke bawah dan kaki ke atas dalam keadaan bogel. Kepala mereka menggelegak akibat haba lantai yang panas.

Lelaki berbogel itu terlolong-lolong memohon ampun kepada Allah. “ Ampunkan aku ya Allah, ampunkan hamba-Mu!” pekik mereka.

Mendengarnya badan saya terus menggigil. Hati saya menjadi takut. Saya menangis, tidak sanggup melihat azab yang begitu dahsyat.

Wanita tadi memberitahu, itulah seksaan kepada lelaki yang melakukan zina. Seksaannya sangat dahsyat, saya tidak mampu melihatnya lagi.

Sekeliling saya masih bergema suara manusia menjerit dan meraung-raung meminta tolong. Saya lihat, beribu-ribu lelaki bertempiaran lari kerana dikejar oleh seekor ular berwarna hitam ang sangat besar.

Apabila lelaki-lelaki ini tidak berdaya lagi untuk berlari, ular besar itu terus membaham tubuh mereka. Ular itu merenyuk-renyuk tubuh mereka sehingga hancur sebelum menelannya.

Di saat itu terdengarlah pekikan mereka memohon ampun kepada Allah kerana dosa mengambil rasuah ketika di dunia.

Badan saya menggeletar. Langkah saya berasa lemah. Seksaan yang ditunjukkan itu amat menakutkan. Tiba-tiba, saya terdengar seorang lelaki memanggil nama saya.

“ Lela tolong! Aku terseksa! Tolong aku, Lela! Sakittttt!!!” pekik lelaki itu.
Saya cuba mencari suara itu, tapi tak jumpa. Tapi suara ity saya kenal. Lelaki itu budak kampong saya yang meninggal dunia beberapa tahun dahulu. Berkali-kali suara itu memberitahu, dia diseksa. Azabnya terlalu pedih.

“ Lela, tolong! Aku tak tahan diseksa! Pedih!Sakit!Tolong!!!” pekik lelaki itu pada saya.

Saya menangis lagi. Saya amat takut melihat azab yang diterimanya. Kalau boleh memang saya mahu menyelamatkan budak itu, tapi saya tidak tahu dia di mana. Hanya suaranya saja yang dapat saya dengar.

Kemudian, saya diperlihatkan lagi pemandangan beribu-ribu manusia sedang minum nanah seperti lahar gunung berapi yang menggelegak. Apabila mereka minum, hancur leburlah segala isi tubuh. Jasad mereka kembali seperti asal dan perbuatan itu diulang-ulang.

Saya tidak berani bertanya kenapa mereka diseksa seperti itu. Tapi saya rasakan itulah seksaan kepada mereka yang minum arak.

Di suatu tempat lain, saya melihat beribu-ribu wanita mencucuk besi panas ke mulut merekahingga tembus kepala. Mereka terjerit-jerit meminta ampun kepada Allah. Saya diberitahu, itulah seksaan kepada mereka yang memfitnah dan mengumpat.

Badan saya menggeletar. Saya menangis. Saya tidak mampu bertahan lagi, apatah lagi di suatu sudut, saya nampak ada seorang wanita yang berperut buncit sedang mecakar-cakar perutnya hingga terburai segala isi di dalamnya.

Ketika itu, keluar seorang bayi dari perut wanita berkenaan dan terus mencakar-cakar tubuhnya hingga hancur. Wanita itu hanya mampu terpekik terlolong menahan sakit. Saya diberitahu, itulah azab perempuan yang melahirkan anak luar nikah.

Di suatu kawasan lain, saya melihat pula beribu-ribu orang lelaki dan perempuan sedang menyebat tubuh sendiri menggunakan rantai dari api hingga hancur segala isi tubuh. Mereka melakukannya berulang kali sambil memohon ampun kepada Allah.

Saya tidak berdaya lagi untuk melihatnya. Di situ terlalu ramai wanita yang diseksa berbanding lelaki. Seksaannya amat dahsyat dan mengerikan. Mereka melolong serta terpekik-pekik kesakitan. Badan saya dibasahi peluh. Saya menggigil dan….!!!

Saya tersedar dari mimpi. Saya amat takut. Muka saya pucat. Badan saya menggeletar. Suami saya hairan melihat kelakuan saya. Dia bertanya, apa yang berlaku sampai saya menggigil ketakutan.

Saya beritahu suami, tadi saya bermimpi diperlihatkan manusia yang berdosa diseksa. Tapi dalam mimpi itu, saya belum bertemu ibu. Adakah ibu juga sedang diseksa?

Sebenarnya ibu saya meninggal dunia pada 31 Ogos 2007. Malam itu, merupakan malam ke-44, kematian ibu. Malam itu pula, saya bermimpi melihat manusia diazab. Adakah mimpi tadi merupakan tanda-tanda ibu saya juga sedang diseksa?

Saya berdoa agar Allah ampunkan segala dosa ibu. Janganlah ibu diseksa kerana saya amat menyayangi ibu. Berilah kebahagiaan dan keseronokan kepada ibu.

“ ya Allah selamatkan ibuku. Ampunkan segala dosanya,” berkali-kali saya berdoa kepada Allah. Saya ketakutan, saya bimbangkan nasib ibu di sana…

ESOKNYA, MALAM KHAMIS, saya bermimpi yang sama. Wanita itu, masih membawa saya ke tempat manusia menerima seksaan. Tapi di mana ibu? Saya Tanya wanita brkenaan, di mana ibu saya ditempatkan? Adakah ibu juga diseksa? Tapi wanita itu hanya diam. Saya tersedar dari mimpi.

Lusa, malam Jumaat, wanita cantik itu muncul lagi dalam mimpi saya dan mahu membawa saya ke tempat yang sama, namun saya menolak ajakannya. Saya tidak sanggup melihat manusia diseksa.

Ketika itu, barulah wanita berkenaan berjanji membawa saya berjumpa ibu. Apabila dia berkata begitu, barulah saya setuju mengikutnya. Dalam mimpi itu, saya dibawa ke suatu tempat yang amat cantik.

Keindahannya tak terucap dengan kata-kata. Tiada perkataan yang mampu melukiskan betapa indah tempat tersebut. Tiada pemandangan di dunia ini sepertinya.

Sungainya mengalir jernih. Ada sungai berwarna putih mengalir seperti susu. Sekitarnya ditumbuhi pohon-pohon rendang. Buahnya begitu lebat. Burung-burung berwarna putih bebas terbang.

Segala yang ada di situ semuanya boleh dimakan. Apabila kita terlintas untuk makan sesuatu, tiba-tiba muncullah apa yang difikirkan.

Tapi, saya masih tercari-cari ibu. Adakah ibu saya ditempatkan di taman yang permai ini? Ketika sedang mencari-cari itu, tiba-tiba saya lihat ada beberapa orang lelaki sedang bergurau senda di bawah sepohon pokok rendang.

Mereka diapit oleh gadis cantik bak bidadari. Dahi gadis itu luas dan bercahaya. Bibir mereka merah seperti digincu dan berkilauan.

Pakaian mereka semuanya berwarna putih dan bercahaya. Apabila lelaki memakainya, mereka kelihatan begitu tampan.

Di bawah pokok rendang tersebut, saya lihat seorang lelaki sedang berbual-bual dengan bidadari. Lelaki itu sangat saya kenal. Dia merupakan bekas imam di kampong saya.

Peliknya, wajah imam itu tidak dimakan usia. Wajahnya sekitar 30tahun. Mukanya bersinar-sinar. Imam itu hanya tersenyum kea rah saya. Dia kelihatan begitu bahagia dan gembira.

Saya terus berjalan mencari ibu. Dari jauh, saya lihat ada seorang wanita maju kea rah saya. Makin lama makin dekat. Saya terkejut. Sah! Wanita itu adaah ibu saya. Peliknya, wajah ibu  muda, berseri serta bersinar-sinar. Ibu tersenyum manis memanggil saya.

“ Lela, mari dekat mak,” panggil ibu kepada saya.

Kami berpelukan. Saya amat rindu pada ibu. Ibu beritahu saya tak perlu risau, dia bahagia di alam barzakh. Ibu berpesan pada saya, sekiranya mahu datang ke situ, ikut segala perintah Allah. Jangan tinggal sembahyang, puasa dan berpegang kuat pada al-Quran.

“ Nak, ingat janji Allah itu benar belaka. Syurga dan neraka itu benar. Janji al-Quran itu benar. Balasan pahala dan dosa itu benar. Ikut segala perintah Allah. Tinggalkan segala larangan-Nya,” pesan ibu pada saya.

Selepas berbual, ibu minta diri dan berlalu pergi. Saya cuba mengejar, tapi ibu terus hilang dan saya tersedar daripada mimpi.

MALAM ITU sekali lagi saya menangis terharu. Saya gembira bertemu ibu. Saya juga gembira mendapat tahu ibu bahagia di alam barzakh.

Sebagai anak paling rapat, saya tahu semasa hayatnya, ibu selalu bersedekah, menolong jiran-jiran apabila kesulitan. Ibu juga suka memberi nasihat. Ibu seorang yang kuat beribadah.

Mungkin sebagai balasan atas segala ibadah yang dilakukan itu, Allah bahagiakan ibu di alam barzakh. Segala pesan ibu supaya taat oada erintah Allah dan menjauhi larangannya akan saya turutkan.

Saya juga mahu sampaikan pesanan ibu kepada semua manusia. Ingat! Janji Allah itu benarbelaka! Syurga neraka itu benar. Balasan dosa dan pahala itu benar.


Ikutilah segala perintah Allah dan jauhilah segala larangannya. Insya-Allah, kita semua akan mendapat tempat yang bahagia di alam barzakh. Kalau kita mencari syurga, ikutlah lorong menuju syurga…

# Salah sebuah kisah yang dimuatkan dalam buku seperti gambar di atas "Tunjukkan aku jalan ke syurga"

# Buku yang turut berada dalam simpanan saya. Sangat memberi pengajaran dan seronok untuk dibaca.

# Moga kita termasuk salah seorang daripada hamba-hamba Allah swt yang mendapat Rahmat-Nya sahabat sekalian. Insya Allah, aminn

# Moga kita menjadi penghuni Syurga yang dijanjikan oleh Allah swt. Insya Allah, aminn

No comments:

Post a Comment