Saturday, February 20, 2010

Diari kehidupan 40

bismillahirahmanirrahim
20 Feb 2010 (Sabtu)

Assalamualaikum
hai, pengembara blog saya. bagaimana keadaan anda semua sekarang ini? baik atu tak baik, sihat atau tak sihat? saya berdoa agar anda semua selamat dunia dan akhirat. semoga Allah memberi kesejahteraan kepada anda semua. amin...

hari ini ada sedikit perkara yang ingin saya kongsikan kepada anda semua juga diri saya. yaaaa, tak lain tak bukan pasal kehidupan saya hari ini. dah dinamakan diari kan. mestilah saya akan bercerita tentang diri saya dan mungkin juga orang lain, mungkin.

hari ni saya bangun pukul 11 awal 30 minit. maknanya 10.30 am lah. saya mandi dan terus buka laptop. buka internet. saya tak buat apa-apa hari ni. lepas tu pukul 4 saya dengan rakan-rakan yang dikenali sebagai Anie, Umie dan Fiza pergi pasar malam sebab hari ni pasal malam di pekan.

kami sampai di pekan, hujan turun tiba-tiba tapi tak lebat. gerimis mengundang tapi gerimisnya besar-besar. sakit badan kalau kena. tapi kalau saya tak sakitlah. taktaulah kalau orang lain. masa kami sampai tu para peniaga baru nak buka gerai masing-masing. tiba-tiba di sebuah gerai yang menjual buku-buku cerita dan cd agama, saya ternampak novel kegemaran saya iaitu ketika Cinta bertasbih episod 1.

apalagi saya pun teruja lah sebab dah lama saya nak beli novel ni tapi tak dapat-dapat. dah banyak tempat saya pergi tapi semuanya tidak menjual novel ni lagi. namun saya pendamkan niat tu dahulu kerana ada banyak perkara yang kami mahu langsaikan hari itu.

tapi, ke mana sahaja saya nak pergi, saya tak tenang selagi belum memiliki novel tu sebab saya takut novel tu akan dibeli oleh orang lain. mahu rasanya saya terbang ke gerai buku tu semula untuk beli novel tu tapi saya buangkan jauh-jauh dan memotivasikan diri sendiri agar bersabar.

setelah membeli apa yang patut, saya balik semula ke tempat tu dan alhamdulillah novel tu masih belum dibeli lantas saya membelinya. kami balik ke kolej pakai kereta sapu sebab bas lambat datang. lega rasanya dapat beli buku tu. sampai kat rumah saya terus baca dan tak sampai separuh saya berhenti kerana nilah, nak buat diari kehidupan saya yang keempat puluh ni.

oh ya, lupa pula, saya telah menerima 2 missed call dari teman saya. saya tak dapat angkat sebab tak dengar telefon saya berdering. novel ketika cinta bertasbih ni betul-betul sama dengan filem ketika cinta bertasbih, memanglah kan sebab filem tu kan diadaptasi dari novel ni.

hmm, rasanya sampai sini sahaja diari saya hari ni. sebelum tu saya nak petik sedikit kata-kata dari novel ni untuk tatapan saya dan anda semua.

" Orang yang memiliki semangat
ia akan mencintai semua yang dihadapinya".

baiklah sampai jumpa lagi wahai diri dan anda semua. salam.....Hanako

No comments:

Post a Comment