Monday, November 2, 2009

Mahkota Alam





Alam adalah sebaik-baik ciptaan Tuhan yang Maha Kuasa. alam juga adalah teman dan sahabat yang paling hampir dengan manusia dan makhluk lain. marilah...mari kita bersahabat dengan alam. kata orang, alam ini luas, mungkin luas tapi bagi saya alam ini sangat kecil. jangan fikir tentang alam semesta. alam semesta memang luas tapi maksud saya adalah alam yang berada di muka bumi ini. tapi di sebalik kekecilannya ia mengandungi sejuta bahkan berbilion-bilion faedah kepada manusia dan makhluk lain. tahu tak, mengapa seorang pujangga dan penulis tidak pernah merasa bosan untuk menulis? sebabnya mereka telah meletakkan alam sebagai ilham untuk menyadurkanny ke dalam setiap karya mereka. mahukah kita semua menjadi seperti itu. alam sebenarnya mengajak kita untuk berdisiplin, mengingati Tuhan, menyayangi antara satu sama lain,menghargai makhluk lain, menguasai ilmu dan banyak lagilah. banyak faedahnya...memang banyak. jadi marilah kita sama-sama menghayatinya. bukan setakat menghargai sahaja tapi menyayanginya dan menghayatinya.
kalau ditanya tentang saya, saya memang mencintai alam, menghargainya dan menghayatinya. malah alam juga adalah tempat saya meluahkan segala rasa yang terbuku di hati. memanglah Allah adalah sebaik-baik tempat mengadu tapi jangan hairan jika saya katakan alam juga baik untuk kita melepaskan perasaan kerana di situ letaknya kunci kepada kuasa Allah. jika kita mencintai alam maka kita akan mencintai Allah. jadi, marilah...saya seru..marilah...jangan menyakiti ciptaan Allah ini kerana pasti alam akan sedih dan menangis.

No comments:

Post a Comment