Saturday, November 14, 2009

Sepohon nostalgia

salam,

hmmm, sekarang ni saya nak mengenangkan kembali kenangan-kenangan saya masa sekolah dulu. dah tajuk titipan saya kali ini 'sepohon kenangan' maka saya pasti akan menyisipkannya dengan kenangan atau memori saya suatu masa dulu.

kalau nak tahu, masa saya kecik-kecik saya selalu kena rotan ngan ayah dan ibu saya. sebab mungkin saya ni nakal dan tak dengar cakap orang tua.saya masih ingat saya saya pernah dikejar oleh ayah saya kerana melawan cakapnya. saya dan adik beradik yang lain lari pergi jalan raya. itulah cara yang paling simple untuk mengelakkan dari dipukul. maklumlah ayah saya ni lain sikit. dia tak suka anaknya lari masa kena pukul tu sebab kalau kami lari lagilah dia akan kejar dan kalau dapat kantoilah rotan singgah di punggung. tapi kalau tak lari pun rotang tetap singgah. jadi jalan terbaik lari dan membawa diri sehingga marah ayah hilang. dah sejuk marah ayah tu baru kami balik rumah. tak sampai malam pun. alih-alih hanya 4 jam membawa diri.

malah saya juga pernah kena rotan oleh pak cik saya kerana mandi di kolamnya yang dihuni oleh beratus-ratus ikan talapia, ikan sepat, ikan sembilang, haruan belut, ikan merah dan banyak lagilah. tak mampu nak adunkannya kat sini. masa mandi tu saya bersama-sama dengan abang, kakak, adik, dan sepupu. kolam pakcik kami ada tujuh buah jadi ketuju-tuju kolem tu kami mandi dalam masa 3 jam. airnya yang macam milo kami tak kira, yang penting dapat mandi kolam. nasib baik ikan-ikannya tak mati. kalau mati.....

hmm, banyak juga kenangan lama saya mas kecil-kecil. tak terkira banyaknya cuma hanya sebahagian saja saya titipkan di sini. saya, abang, kakak, dan adik saya serta sepupu saya pernah pergi memancing ikan di kolem pak cik saya. banyak kali jugalah. dapatlah dua tiga ekor. pak cik saya tak marah. dia buat muka biasa saja. lagipun anak-anak dia pun memancing juga. tinggallah suatu hari tu dia buat notis dan tampal di reban ayam tempat kami lalu selalu. ni notis dia. masih ingat lagi ni:

DILARANG MEMANCING
i kilo Rm 60 ringgit
BATANGKAN BERAPA BANYAK KERUGIAN.

sejak itu kami tak pergi lagi memancing. kasihan dan takut serta rasa bersalah saling bercampur antara satu sama lain di jiwa ini.sejak berhenti memancing ni aktiviti saya dan geng-geng saya yang terdiri dari adik beradik saya dan sepupu saya berpindah kepada aktiviti mencipta replika binatang dan benda dari tanah liat. bentuk binatang yang paling popular ialah kerbau.manakala bentuk benda pula ialah tembikar atau gong. tanah liat ni kami ambil dari sawah. kerbau dan tembikar yang siap dibentuk akan dikerangkan di bawah panas mentari. kemudian haiwan itu akan dilagakan antara satu sama lain. malah ada juga yang disimpan kerana sayang.

jemu dengan aktiviti ini kami akan berpindah kepada mencari biji getah dan dilagakan antara satu sama lain. seluruh kampung kami round semata-mata mahu cari biji getah yang terbaik. abang saya dan sepupu saya yang lelaki, diorang main tipu muslihat iaitu mereka buka isi biji getah itu dan masukkan lilin di dalamnya. kantoilah siapa yang mahu berlawan dengan diorang. siapa biji getah dia habis dulu makan dia lah yang kalah. perempuan dengan lelaki sama saja sikap masa tu.

jika hari ini main biji getah, esok pula main tembak menembak. kawasan rumah saya sering jadi sasaran untuk permainan ini kerana dipenuhi dengan pokok buah-buahan dan luas pula. geng lelaki akan ada satu kawasan tertentu manakala geng perempuan akan ada kawasan tertentu. saya dan kawan-kawan-kawan yang lain akan menyerang kumpulan lelaki yang terdiri daripada abang-abang saya dan sepupu saya. siapa kumpulan yang mati duluan akan dikira sebagai kalah. selalunya geng perempuan yang mati duluan sebab kami ni ni berani. yelah kami je yang terhegeh-hegeh mencari mangsa manakala yang lelaki pula hanya bersembunyi dan menunggu kemunculan kami semua. oh ya, senapang kami terdiri dari kayu yang dibentuk menjadi senapang dan pistol. masa tu saya terror juga buat senapang dan pistol.

lepas tu kami yang terdiri dari orang yang sama juga akan pergi ke padang yang berdekatan dengan rumah untuk main baling tin, kejar-kejaran, main bola, main galah, main bola randersdan macam-macam lagilah.emm, banyak jugalah kenangan saya masa kecil-kecil dulu. tak terkira banyaknya. ada yang masih ingat dan ada yang saya dah lupa. cuma yang pastinya saya rindu dengan zamam saya kecil-kecil dulu.

oh ya, nanti saya imbas kembali pula kenangan saya masa di sekolah di lain masa k. sampai sini saja cerita yang boleh saya kongsikan kepada anda semua. salam....

No comments:

Post a Comment