Monday, November 2, 2009

Balada Ibu kandung Suluh Budiman

puisi ini saya buat masa semester 2 kot tu. ketika saya masih junior dan tidak tahu apa-apa. lalu saya buat sajak ini untuk mencari makna sebenar tentang universiti yang saya sangat sayang ini. sekarang ketika hampir ke detik pengakhiran sebagai seorang mahasiswi saya teringat balik puisi ini...jika korang dapat jawapan kepada persoalan saya ini berikanlah...
sekarang setelah hampir empat tahun saya di sini, saya sebenarnya masih tercari-cari jawapannya....Insya Allah, saya pasti akan dapat jawapannya. kerana jawapan bagi persoalan itu bukannya mudah tapi perlu dirungkaikan..

BALADA IBU KANDUNG SULUH BUDIMAN
( puisi untuk senior mahasiswa/i Upsi )

Satu hari dalam hari pertamaku
Di tempat serba terasing ini,
Aku jalan-jalan di pepunjuru bangunan
Ternampak daku satu ayat pendek
“ Balada Suluh Budiman”
Indah sungguh gaya bahasanya
apakah maksudnya?
Terpanggil daku mahu mengetahuinya.

“ Siapakah yang dapat memberikan daku
Jawapan itu.
Kerana aku masih anak baru
Sedang kalian sudah jadi seniorku
Tentu kalian tahu.”

Sedang aku menyanyi lagu negaraku
Terdengar daku satu lagu
“ Ibu Kandung Suluh Budiman”
itulah dia.
indah sungguh bahasanya
mungkin penuh semiotik
kata daku berbicara sendiri.
apakah maksudnya?
Terpanggil daku mahu mengetahuinya.

“ Siapakah kalian yang dapat memberikan jawapan
Kerana aku masih anak baru
Sedang kalian sudah jadi seniorku
Tentu kalian tahu.”

walaupun begitu ini andaianku
kedua-duanya punya makna
jika keduanya disatukan.

“ Siapakah yang dapat menghurainya
Kerana aku masih anak baru
Sedang kalian semua seniorku.
Siapakah yang dapat melupuskan
Pertanyaan ini….siapa?”



S.Hana Ak
21082007 ( Selasa )
7.05-7.30 pm
UPSI, Tj Malim, Perak.

1 comment:

  1. spt sllu kta2 seorg pnulis sgguh indah dan kli ni mata djamu dgn sjk pula...
    tlalu dlm mksdnya...mgkin btul mgkin slp..jdi skirnya tfsiran yg sy brikan ini slp..maaf dpohon krn sy bknlah seorg sasterawan..cuma seorg pncnta kpd sastera..

    balada ibu kndg suluh budiman..
    mmberi gmbran ttg khdiran seorg gdis ke tpt asing..d mna dia xtau hndak brgntung kpd siapa...
    ingin dtya kpd rkan2 yg ada mreka jga sptnya..msih bru pd dunia ini..msih byk yg plu dpljari..
    lntas c gdis btya kpd mreka yg lbh dulu ada d c2..mlgnya jwpn yg dberi tdk spt jgkaan...mgkin gadis tsilap berbhsa..atau mgkin mreka sengja ingin mnguji...
    sjk itu bkaitan ttg pmulaan hidup d sbuah tpt yg bru d mna berdikari adlh kunci utama..
    skli lgi maaf andai tfsiran ini slp..

    ReplyDelete