Friday, September 11, 2009

Diari kehidupan 8

bismillahirrahmanhirahim...
diari kehidupan ke 8 saya sebelum ini hilang pula. terdelete. entah macam mana boleh terdelete. jadi saya gantikan yang ini. hari ini 11 september 2009 (jumaat), saya makan dua biji dodol dan segelas air kosong masa sahur. eseh..ni pun kena bagitau juga kah...biasalah kan...suka hatilah. inikan diari kehidupan saya. nasib baik hari ini tiada cabaran buat saya. tapi ada jugalah...macam nak buka puasa pula bila tengah hari menjelma. tapi hati saya berkata sabar...sabar...sabar sujana..ko tu puasa, jangan ingat nak makan nanti batal puasa. jadi kemuncaknya saya teguhkan hati.
hari jumaat ni, saya kuliah toturial pukul 10 pagi di Tadahan utara 3. kursus pengantar teori dan kritikan sastera. masa sampai tu kelas dah mula. encik halim ajar teori puitika sastera melayu. saya yang tidak tahu apa-apa tersengih-sengih masa dia ajar sebab saya baru sampai. otak masih belum berfungsi lah katakan. habis kuliah tu saya pergi kuliah reka bentuk pula di tadahan utara 5 tapi tiada orang. jadi saya pergi kelas ganti peda di DKG yang sudah lam bermula iaitu pukul 10 lagi. sebenarnya saya lupa kelas ganti ni. mujurlah Asuani telefon saya.
masuk saja kat dalam tu wowww macam artis jugalah. yelah semua mata tertumpu kat saya. tapi dalam hati berdebar-debar mahu tahu apa respon pensyarah apabila nampak saya pakai baju biasa.
" dr, minta maaf kerana lambat." saya mulakan perbualan di depan kelas.
" kenapa lambat" tanya dr Adenan. saya rasa pensyarah saya ni mesti hairan dengan saya yang baru datang. mungkin dia fikir saya baru bangun dari tidur kot.
" saya ada kuliah di tadahan utara. pukul 10. minta maaflah."
" oh, oklah..kau boleh duduk."
saya pun cari tempat duduk.
" kuliah tu kuliah sejati ke."tanya Dr. Adenan sebelum saya sempat duduk.
" ya doktor. kuliah yang betul-betul.tutorial. pengantar teori." ujar saya sungguh-sungguh. "minta maaf sekali lagi."
" maaf awak saya dah lama terima. saya boleh terima kalau ada alasan mengapa awak lambat."
ujar Dr Adenan kemudian menyambung kuliah.
habis kuliah saya jumpa pensyarah dan balik. balik saja saya terus tidur dan bangun pukul 5. itupun wani yang bangunkan saya. sebenarnya kalau dia tak datang bilik saya tu, saya masih lagi terbuai-buai dalam mimpi. dia kata tak ada kuliah general english....maknanya batallah. pas tu kul 6 kami p berbuka puasa di restoren tomyam rakyat di pekan. hah masa nilah yang menguji kesabaran saya. dahlah lapar banget lambat pula makanan datang. nasib baik ada kuih yang dibeli oleh mak angkat kawan saya ni. minta air terus makan kuih. habissss. sejam menunggu baru makanan datang. wani dah berapa kali suruh kami blah saja dari situ. tapi saya kata sabar..sabar....
habis makan kami baliklah. kami nampak orang terawih kat dataran kolej. indah sangat bila dilihat dari jauh. nampak macam orang bertawaf dalam kaabah. rasa sejuk mata memandang. Subahanallah...saya bersuara dalam hati.
lepas sembahyang dan cuci baju saya buka laptop dan tengok blog kawan. tetiba abang saya telefon.
" ko nak ikut tak raya kat kedah." pertanyaan pertama abang saya.
" tidak. saya mau tinggal di sini." jawab saya.
" kenapa?"
" saja mau rasa seperti orang lain yang tidak merasai apa itu raya." jawab saya.
" ada kawan ke."
" uihhh banyak. di sini pun ada dibuat raya juga tapi saya rasa saya mau duduk kat bilik je. beraya kat bilik. makan apa saja yang ada. lagipun masa tu mesti internet laju. bolehlah tengok drama."
" abang kau nak kahwin lepas raya ni kau tak nak pergi ke...."
" tidak mau. malas. bagus duduk kat sini. boleh buat assignment.lagipun saya bukannya taksub sangat dengan raya ni. biasa saja."
" suka hati kaulah. kalau kau nak ikut boleh tumpang saya."
" korang pegi sajalah."
sebenarnya banyak lagi perkara yang kami bualkan tapi cukup ini sajalah....
okeylah, sampai di sini sajalah diari kehidupan saya malam ni. salam untuk diri sendiri dan anda semua...Assalamualaikum...Hanako.

No comments:

Post a Comment