Saturday, September 12, 2009

Diari kehidupan 12

bismillahirahmanhirahim...
hari ini 12 september 2009
ramadhan semakin ke penghujung. tidak lama lagi raya dah nak mula. banyak juga orang tanya pada saya..." sujana, ko tak nak balik ke."
saya jawab " balik kat mana. kampung saya kan jauh. di seberang lautan."
" balik kat rumah kakak kau lah."
" oh, rumah kakak saya. saya tidak mau balik."
" kenapa pula."
" biasalah. nak juga merasa macam mana orang yang tak pernah beraya."
" kau tak sedih ke raya seorang diri. kalau saya mesti ngangis. masa raya tu mesti cium tangan mak dan ayah."
" buat apa nak sedih, buat apa menangis. kenapa kita perlu menangis masa raya. tangisan saya hanya kutujukan pada Tuhan. masa raya nanti saya ciumlah tangan saya sendiri. minta maaf pada diri sendiri. kalau dinding rumah ni ada tangan rasa nak cium juga sebab selama tinggal kat sini saya buat tidak tahu je dengan mereka semua. kerusi, meja, baloni dan yang seangkatan dengan kamu semua. saya minta maaf.
oh ya, masa sahur pagi tadi...macam biasalah..dodol..dodol...dodol...air kosong..air kosong..air kosong.pukul 9 lebih pagi tadi saya pergi auditorium dengan kawan saya, mimi. ada seminar untuk persatuan...saya di bawah kelab tea kwon do jadi saya pergilah. tapi tak sampai dua jam kami balik sebab tiada apa nak buat.
emmm..pukul 5 saya p beli makanan dan tiket untuk ke Kl esok...mak ai terkejut saya dengan harga tiketnya...10 ringgit bro...lesap duit saya sepuluh ringgit.
" kenapa mahal sangat. dulu 7 ringgit saja." soal saya pada penjaga tiket.
" biasalah. nanti lepas raya turun balik."
" cantekk...kalau lepas raya belum turun lagi saya akan terbalikan bas korang." maklumlah saya tiap bulan balik jumpa doktor. kalau tiap kali saya balik sepuluh ringgit tambang..alamat tak jadilah saya beli kereta yang boleh jadi megazord. macam dalam cerita power rangers tu.
lepas beli semua saya balik rumah...dalam hati tertunggu-tunggu Suliza bawa tengok Nur Kasih di laptop dia sebab semalam saya tak sempat tengok cerita ni kat tv 3.tapi wani kata dia pergi berbuka puasa dengan arjuna. oh, kecewa my heart. saya ni suka dengan drama nur kasih ni. kisah kekeluargaan dan kemanusiaan adalah drama kesukaan saya.
emm masih adakah sinar untuk saya menjalani kehidupan esok hari. esok saya akan melihat ragam manusia yang pelbagai ketika balik esok. ni yang saya suka ni. tengok ragam manusia khususnya di pudu raya dan di Lrt. bermacam-macam. kadang-kadang lucu, sedih, kecewa, marah, geram , gembira dan semua perasaan akan bercampur baur antara satu sama lain.ini semua sebenarnya menjadi ilham saya untuk saya garapkan dalam karya-karya saya. hidup ini sebenarnya banyak persoalan. cuma kita tidak menyedarinya. malah kehidupan ini ini juga adalah persoalan. hanya orang yang benar-benar menghayati kehidupan sahaja yang dapat menjawab persoalan itu tapi tidak semua. sebenarnya persoalan itu ada kalanya sudah dijawab tanpa kita sedari.
oh ya, saya teringatkan novel pertama saya yang saya namakan gerimis hati. mungkin akan diubah tajuknya. novel ini masih dalam peringkat untuk disiapkan. novel ini adalah kisah realiti hidup saya dan orang lain. saya perlukan sedikit masa lagi untuk menyiapkannya. mungkin habis semester ni saya akan siapkan dan mengakhirkan jalan ceritanya.
eh, saya belum sembahyang maghrib lah. isyak dah nak masuk dah. saya mau sembahyang dululah...sampai kat sini saja kisah hari ini. salam daripada Hanako untuk diri sendiri dan anda semua.....salam...Hanako

2 comments:

  1. ada apa dengan angka 12?puitis sekali.....
    Salam kenal kawan,saya sangat mengharapkan untuk bisa menjalin persahabatan dengan owner blog ini,nice posting !! saya tunggu kehadiranya di blog saya,saran serta masukanya sangat saya nantikan,untuk masuk ke blog saya silahkan klik Di Link Ini makasih banyak!

    ReplyDelete
  2. untuk Ababiel...saya minta maaf dengan kecuaian saya melihat diri anda. insya Allah, saya akan sentiasa mengunjungi blog anda. terima kasih dengan komen itu. angka 12 tu sekada angka. maknanya kali keberapa saya masukan diari saya di sini. untuk anda..minta maaf sekali lagi kerana saya tak tahu nak masuk ke dalam blog anda. maafkan saya k...

    ReplyDelete