Friday, July 15, 2011

Aku, Bulan dan Bintang

" wah Cantiknya bintang tu!"
" wah cantiknya bulan tu!"
" mana satu yang cantik bulan atau bintang?"
" Bulan!"
" tak, Bintang!"
" apa jaminan kamu bahawa bulan itu lebih cantik dari bintang? dan apa pula jaminan kamu bahawa bintang lebih cantik dari bulan?"
"???????"
" Bersyukurlah kerana ada bulan yang menerangi malam yang gelam ini. dan bersyukurlah juga kerana adanya lampu alam iaitu bintang yang menghiasi malam. dia ibarat wanita. sebaik-baik hiasan di dunia ini adalah wanita yang solehah dan itulah juga tugas bintang kejora ini di korpus dunia."
" ucapkanlah Subhanallah atas rahmat illahi yang menciptakan kedua-duanya tanpa ada kekurangan pun malah ia cukup sempurna bagi mereka yang tahu memikirkannya."
"subhanallah!"
"Subhanallah!"
" ingat, jangan hanya sekadar mengucapkannya dalam bibir walhal hati pula tidak seiring melakukan pengamatan, penghayatan dan pemerhatian. maka berfikirlah anda."

................................................................................
Assalamualaikum semua.

dah baca apa yang saya tulis kat atas tu.
dah faham atau belum faham.
hmmm, itu adalah prolog dan epilog bagi sebuah lagi karya saya. harap saya ada masa untuk mengakhirnya kerana sejak akhir-akhir ini hati ini dihimpit perasaan malas yang mula tumbuh dalam diri saya. mudah-mudahan ia tak berlarutan hingga ke hari tua. ada ilham tapi tak ada idea mahu mencerna dan mengolahkan nya dalam bentuk karya walaupun hanya cerpen sekalipun.

Insya ALlah, saya akan cuba sedaya upaya saya demia SUM (Seni untuk Masyarakat). demi diri ini dan anda semua. baiklah, sekadar berkongsi idea maka saya akhiri kiriman pada hari ini dengan ucapan salam pada diri dan anda semua. salam...S. Hana AK

No comments:

Post a Comment