Tuesday, November 8, 2011

Monster House

Monster House (pandangan yang palingggg Jauh)

MOnster House (Pandangan palinggggggggg dekat)

Assalamualaikum

Semalam saya terbaca blog adik saya dan entrynya adalah pasal rumah dalam gambar atas tu. Bila membacanya terus fikiran saya menereweng jauh ke zaman lampau ketika usia saya baru setahun jagung, masih bergelar anak-anak suria atau pucuk muda atau dalam bahasa yang mudah zaman kanak-kanak.

Kadang-kadang saat membacanya saya tersengih sendirian, tersenyum kemudian tertawa. memori zaman silam dan salah satunya di rumah inilah terdapat pelbagai kenangan yang tak pernah saya lupakan seumur hidup. rumah ni namanya bukan monster house tapi entah kenapa adik saya terfikir nak bagi nama bagi rumah ni dan gelaran yang diberi pun bukannya calang-calang gelaran ala-ala tajuk filem inggeris yang saya tonton suatu ketika dulu. sekali fikir, emmm pandai juga adik saya pilih nama.

Sekarang rumah ni masih ada, dan gambar di atas itu adalah gambar yang terbaru semasa saya balik ke kampung awal bulan jun lalu. kalau diingat balik, memang rumah ini nostalgia bagi keluarga saya dan saudara-mara kami.

Di rumah inilah, salah satu tempat saya dan teman sepermainan saya yang kebanyakannya adik-beradik dan sepupu sendiri main sembunyi-sembunyi, main tanah liat, main perang-perang, kejar-mengejar, tangkap belalang, panjat pokok buah-buahan yanga da di sekitarnya dan yang paling penting di sinilah destinasi pertama sebagai tempat bersembunyi, mengelak daripada disebat oleh ayah atau ibu.

Hmmm, ingat lagi tak autobiografi saya pasal kampungku oh kampungku (autobiografi lah kot), rasanya saya akan memasuk entry ini di dalamnya. sekarang hampir 60% berjaya disiapkan. selebihnya masih dalam perancangan. jadi Insya Allah nanti kalau diizinkan atau saya tak lupa saya akan masukan sedikit memori saya pasal rumah yang paling digeruni ni ye. satu-satunya rumah bertingkat yang diperbuat daripada bambu di kampung kami.

# Pernah berangan-angan nak buat rumah macam ni masa kecil tapi bila dah besar, batal terus impian tu sebab dalam fikiran nak buat rumah klasik.

# Kalau nak tahu lebih lanjut pasa rumah ni, silalah layari blog adik saya ye. ni dia blognya...

http://koihadginawokuginawokukagasanku.blogspot.com/

Kalau rasa nak follow, followlah, kalau tak nak pun dia tak marah tu. hak anda menentukan segalanya...salam

No comments:

Post a Comment