Monday, August 31, 2009

WARKAH DARI SYAFIKAH

Assalamualakikum..ke hadapan sahabatku yang jauh dan kurindui. Semoga sihat-sihat hendaknya di samping keluarga tersayang.
Sahabatku…
Aku yakin engkau pasti akan terkejut menerima kunjungan surat ini bukan? Tentunya dalam kepala geligamu itu pasti penuh dengan tanda Tanya mengapa dan untuk apa aku menulis surat purba ini kepadamu. Ah. Senang saja sahabatku. Bila kita terdesak kepada sesuatu perkara pasti semuanya akan terjadi. Dan begitu jugalah aku sahabatku. Tapi bukan itu sebenarnya yang ingin aku utarakan di sini, di atas kertas. Namun biarlah ayat panjang ini kau anggap sebagai kata-kata mesra kita sebelum melangkah kearah yang lebih berisi dan serius hendaknya.
Sahabatku..
Tidak salah rasanya aku mengimbau kembali detik perkenalan kita sehingga ke hari-hari yang lebih manis. Hanya sekali imbas. Bolehkan! Ah. Alangkah indahnya detik itu sahabatku. Kita bagaikan sepasang kekasih yang tidak mahu berpisah dengan pasangan masing-masing. Ke mana sahaja kita pergi pasti kau dan aku akan bersama. Ke perpustakan bersama, kantin bersama, tandas pun berdua. Malah ke perhimpunan pun bersama bagaikan isi dengan kuku. Sehingga kemesraan kita itu sahabatku menjadi sebutan dalam kalangan guru dan pelajar lain. Emm.. bolehlah dikatakan kita berdua dah popular ala-ala artis di sekolah.
Sahabatku..
Keakraban kita rupanya menjadi punca kepada segala kedengkian orang ramai. Mungkinkah engkau menyedarinya wahai sahabatku. Tapi kita tidak pedulikan anggapan orang terhadap hubungan kita. Walaupun pedih di hati namun demi persahabatan semua itu kita abaikan sahabatku. Kita pernah dijadikan pasangan lesbian waktu itu. Alangkah buruknya gelaran itu sahabatklu. Adakah kau juga turut merasakan kepedihan itu. Oh ya. Maafkan aku. Aku hampir terlupa bahawa tidak ada rasiah antara kita. Apa yang ku rasakan engkau turut menerima tempiasnya. Aku yakin dan keyakinan itulah yang menyebabkan aku mempercayai persahabatan kita ini.
Sahabatku..
Sudah sampai masanya aku mendewasakan aya-ayatku ini biar sesuai dengan status pendidikan yang aku miliki. Mengertikah engkau? Sahabatku, begitu cepatnya masa berlalu dan hubungan yang terjalin antara kita sudah pun mencecah ke angka setahun. Onak dan duri yang menghalang jalinan suci ini berjaya kita tempuhi walaupun tidak ada janji-janji sumpah lagak sepasang kekasih untuk mengeratkan persahabatan ini. Tapi aku yakin persahabatan ini tetap akan berjalan selagi kita menjalani kehidupan di dunia ini. Dunia ini fana sahabatku. Ya, dunia ini hanya sementara seperti fananya usia kita bertambah dan juga seperti sekejapnya pertemuan dan perpisahan terjadi.
“ panas yang kita harapkan sampai ke petang rupa-rupanya hujan pula di tengah hari. Layakkah peribahasa ini kepada perhubungan kita sahabatku. Sesuaikah pepatah ini dengan arus persahabatan yang kita lalui bersama sahabatku. Ah, hidup ini banyak dugaannya. Entah di mana silapnya tiba-tiba sahaja perjalanan itu terputus di tengah jalan. Keakraban kita sudah semakin renggang. Bila-bila masa saja ia akan tenggelam dan terhenti tanpa adanya surat-surat rasmi yang mengesahkanya sahabatku. Mungkinkah sudah tertulis di dalam suratan takdir bahawa usia persahabatan akrab kita hanyalah setahun mengikut tempoh pengajian kita di sekolah sahabatku. Kita bersama setahun kemudian setahun lagi adalah bibit-bibit kegoncangan seperti singkatnya usia keemasan pemerintahan khalifah Uthman Al-Affan dalam tamadun islam yang kita belajar wahai sahabatku. Semakin bertambah kertas di meja ini sahabatku, ku rasakan tangan kananku ini semakin terasa sejuknya. Sakit dan kejapnya. Tapi aku tidak akan berhenti selagi naluri ini tidak menghentikannya.
Sahabatku..
Siapakah manusia di dunia ini yang begitu sempurna pancainderanya. Tidak ada bukan. Sedangkan nabi kita yang terakhir pun pernah melakukan kesilapan apalagi kita, manusia biasa yang tidak punya apa-apa. Yang sentiasa terpengaruh dengan bisikan syaitan. Aku katakan ini bukan bermaksud apa-apa sahabatku tetapi aku sebenarnya menunjukkan kepada diriku sendiri. Setelah aku fikir, timbang sukat dan kuhakimi sebenaranya akulah orang yang bersalah dalam memusnahkan kota istana yang kita bina itu sahabatku. Kumohon sejuta kemaafan darimu sahabatku kerana menghancurkan impian yang kita tanam bersama. Tapi percayalah, aku tidak sengaja melakukannya sahabatku. Maafkan aku kerana telah melukakan hatimu. Aku yang pentingkan diri sendiri sehingga akhirnya perhubungan itu tidak dapat diselamatkan lagi. Walaupun ku tahu kau cuba menyelamatkannya sahabatku. Aku juga cuba menghidupkan aroma itu setelah aku menyesali perbuatanku itu tetapi rupanya ia tidak mungkin diselamatkan lagi. Tidak wajar aku menyakiti hatimu yang baik itu sahabatku. Kau baik seperti malaikat. Pertolongan yang kau curahkan sepanjang umur itu tidak mungkin kulupakan. Memang wajarlah kau mencari teman lain yang lebih baik dariku kawanmu yang sentiasa menyusahkan kau sahabatku.
Sahabatku..
Aku rela menelan kepahitan yang ku terima dari perbuatan ku sendiri. Sahabatku. Pastinya mereka yang iri hati terhadap kita dulu berasa gembira melihat kegoncangan ini. Kenalkah kau dengan penyair Syafie Abu Bakar, sajaknya “Suatu Pengertian” adalah salah satu karya aslinya yang kita pelajari. Masih ingatkah kau sahabatku. Puisinya “ insan itu tiada lain dari kelalaian” adalah puisi kegemaranku. Aku yang lalai sahabatku. Aku mencari tapi aku tidak mengerti apa yangditemui. Ah…kalau kau dapat mencarinya bacalah sahabatku. Kau akan tahu serba sedikit tentang isinya ataupun tentang diriku. Setelah itu kau mahu kutuk aku pun kutuklah sahabatku. Aku akan menerimannya dengan rela demi persahabatan kita sekiranya belum terlambat.
Sahabatku..
Sebelum kusambung coretanku ini sekali lagi aku memohon sejuta kemaafan darimu sahabatku. Kerana kali ini kau pasti akan terkejut besar jika aku nyatakan sesuatu. Sahabatku. Sepanjang aroma persahabatan kita dahulu. Kita sudah sama-sama setuju bahawa di antara kita tidak ada rasiah. Tapi sahabatku persetujuan itu ku mungkiri. Begitu sedikitnya yang kuluahkan terhadapmu lantaran hatiku ini sebenarnya tidak mempersetujui keputusan kita itu. Maafkan aku sahabatku. Tapi aku tahu kau pun begitu. Sama sepertiku walaupun kau tidak menerangkannya kerana aku tahu melalui matamu. Siapakah manusia di dunia ini yang begitu bodoh untuk membocorkan rasiah hidupnya di mata orang lain. Kalaupun orang itu sahabatnya sendiri. Kau perlu tahu sahabatku bahawa tidak ada orang yang benar-benar memahami diri kita walaupun orang itu keluarga kita sendiri. Tapi seandainya kau terlanjur kepadaku sahabatmu ini, biarlah ia menjadi pengajaran dan panduanmu di suatu masa. Aku akan tetap mengikat rasiahmu ini dari pengetahuan orang lain. Insya Allah..
Terima kasih ku ucapkan di atas kepercayaan yang kau berikan terhadapku untuk mendengar segala masalah yang menimpa dirimu. Aku turut berasa sedih dan simpati ketika kau menceritakannya sahabatku. Seandainya aku punya kekuatan untuk menolongmu menyelesaikan masalah ini sudah pasti aku sedia membantumu. Tapi apa yang dapat aku lakukan sahabatku hanyalah sedikit nasihat dan kata-kata semangat yang tidak seberapa. Waktu itu aku juga punya perkara yang ingin ku selesaikan sehingga sekarang ataupun sampai bila-bila. Aku tidak pasti bila ia akan berakhir.
Sebenarnya hidup kita hampir sama sahabatku. Kau dengan keluarga kau dan aku pula dengan keluarga ku. Masalahku juga melibatkan orang lain. Yang telah lama tumbuh dalam kelompok keluarga ku sejak aku kecil dulu. Cuma aku tidak bersedia membocorkan kepada orang lain termasuklah sahabatku. Maafkan aku. Biarlah ia kusimpan sendiri. Ianya lebih membahagiakan diriku.
Sahabatku…
Kita bertemu tanpa di sangka. Kita berpisah begitu juga. Amat dingin perpisahan ini. Tiada air mata. Tiada kata-kata kerana kita langsung tidak bertemu ibarat angin yang menyapa tubuh kita tanpa kita peduli. Perasaan malu juga turut merenggangkan diri kita. Aku merindui masa lalu itu juga aku merindui wajah baikmu. Di manakah kau sekarang sahabatku. Silapku tidak meminta alamat rumahmu lantaran rasa malu masih menguasai diriku. Di luar rumahku turun gerimis-gerimis tapi sudah cukup mengigilkan tubuh lesuku ini lantaran kesejukan. mentari panas amat lambat muncul hari ini sahabatku. Melihat hujan itu aku teringatkan kata-kata cikgu Maimunah tentang hujan di kelas dahulu. Kau duduk di belakang dan aku duduk di hadapan. Jadi kau mungkin tidak mendengar penjelasannya. Kata cikgu, dia menyukai hujan kerana hujan yang turun itu mampu mengembalikan kenangan-kenangan lama serta memberikan pembaharuan dalam diri kita.
Benar katanya itu sahabatku. Hujan yang turun itu menyedarkan aku untuk mengirimkan kembali kenangan-kenangan masa silam kita terutama persahabatan kita itu sahabatku. Adakalanya aku terfikir adakah persahabatan kita itu dibungai dengan keikhlasan. Tapi ah, perkara itu ku buang kerana aku sendiri yang menodai keikhlasan itu sahabatku.
Sahabatku…
Hujan di luar sudah mula berhenti. Yang kedengaran hanyalah gerimis-gerimis kecil dan titisan air mengetuk atap rumah tua kami. Bagaikan di rancang otak ku juga turut kehilangan kata-kata yang seterusnya. Oleh itu sampai masanya ku akhiri suratku ini buatmu sahabatku. Kukira suratku ini tidak bermakna apa-apa buatmu kerana isinya terlalu membosakan ataupun mungkin menambahkan lagi luka yang mula sembuh dari luka yang maha pedih bila dipaksa menerima nostalgia kembali.
Namun kiranya engkau masih mengingati diriku tolonglah berkunjung ke rumahku menerusi alamat yang ku berikan dulu sahabatku. Aku tidak dapat mencarimu kerana aku tidak tahu rumahmu sahabatku. Dan lantaran masalah yang menimpa diriku. Aku tidak dapat menyatakannya di sini tapi bila kau datang ke rumahku kau pasti akan tahu. Rasanya, inilah surat pertama dan terakhir yang sempat ku layangkan kepadamu sahabatku. Selepas ini mungkin aku tidak sempat menulis surat kepadamu lagi. Cuma satu yang ingin ku terangkan kepadamu sahabatku bahawa kehidupan ini adalah rentapan antara ketentuan dan kemahuan. Fikir dan carilah maksudnya supaya kau akan lebih mengerti dan menghargainya sahabatku , salam sayang dariku kepadamu…

Sahabat lamamu
Syafikah Mokthar

Bunyi siulan burung di luar dan percikan cahaya matahari di mukanya mengejutkan Hamidah dari tidur yang lena. Dia memisat-misat matanya yang pedih terkena cahaya matahari yang menyelimuti ruang kamar itu. Setelah beberapa kali diulangnya barulah rasa pedih itu hilang. Kemudian dibuka mata besar-besar dengan pelahan-lahan terus terjunam di atas sebuah jam yang tergantung di dinding berwarna lembut itu. Sejenak matanya tidak berkelip memandang sambil fikiranya mengingati sesuatu.

“ aduh mak..” serta merta Hamidah teringat akan janjinya pada Lily semalam. Mereka mahu membeli hadiah kepada kawan mereka iaitu Zubaidah. Dia bingkas bangun dan mengemaskan katil kemudian meluru ke bilik mandi. Mulutnya tidak habis –habis mengomel sendirian.

“ sempat ke ni…”

Getus hati kecilnya. Janjinya pada Lily jam 9.00 pagi tapi entah mengapa dia terbangun pukul 7.30. tinggal sejam lagi dia perlu sampai ke pekan untuk berjumpa kawannya itu. Kalau tidak Lily pasti akan merajuk. Ala-ala rajuk seorang kekasih bila teman lelakinya lambat sampai. Hamidah tersenyum sendirian bila menginggatkan gelagat Lily yang manja itu. Maklumlah antara mereka berempat Lilylah yang paling muda. Dan dia jugalah yang paling bongsu di kalangan adik beradiknya. Tidak hairanlah gayanya kadang-kadang seperti kebudak-budakkan. Setengah jam kemudian Hamidah sudah menunggu di bastop berdekatan.

“ nasib baik rumah aku dekat dengan bastop. Kalau tak mampuslah nak jalan. Kalau kena time tengah hari ..hitam legamlah aku.” Kata Hamidah sendirian.
Dari jauh kelihatan sebuah kereta menuju ke arahnya. Berhenti betul-betul di hadapannya. Hatinya berasa lega. Dia mengambil tempat duduk di bahagian paling depan dan dekat pintu supaya bila keluar nanti tidaklah memperlihatkan punggungnya pada lelaki di belakangnya. Dalam perjalanan fikirannya menerewang jauh. Perasaan yang berkecemacuk itu menyebabkan dia tidak menyedari bas yang dinaiki sudah pun berhenti. Hamidah terkejut ketika penumpang-penumpang yang bersamanya turun dari bas. Hamidah melihat ke belakang kalau-kalau ada penumpang yang belum turun. Sudah kosong. Tanpa berlenggah dia segara turun bersama perasaan malu yang menebal di wajah licinya. Pipinya terasa merah seperti udang. Setelah membayar tambang bas dia berjalan menuju ke tempat Lily menunggu. Kerana tergesa-gesa dia terlanggar seorang gadis sebayanya. Muka perempuan itu masam memandangnya.

“ maafkan saya dik..” ujarnya meminta maaf. Merasa bersalah. Perempuan itu tidak menjawab.

“ oh tak pa..” tiba-tiba perempuan itu tersenyum. Hamidah berasa lega. Sangkanya gadis manis itu pasti akan marah kepadanya. Dia membalas senyumannya. Hamidah tidak mahu membuang masa nya di situ. Sebelum pergi dia sempat berkenalan dengannya.

“ hai kawan. Kenapa lambat. Tak ingat janjikah.” Sergah Lily sebaik sahaja Hamoidah sampai. Dia tersengih mendengar sergahan itu. Hamidah tahu Lily sudah marah.

“ maaflah Lily. Aku lambat bangun tadi. Sebab tulah aku lambat kot sini.” Hamidah cuba mencari alas an yang munasabah. Lily tidak menjawab.

“ alaah. Maaflah ye. Takkan itupun nak marah kot. Lainlah aku mungkir janji. Tapi sampai hayatku pun aku tak mungkir janji.” Katanya lagi. Dia tahu walaupun Lily orangnya kuat merajuk tapi rajuknya tidak berpanjangan. Sekejap sahaja rajuknya hilang. Lily akan kembali ceria.

“ eleeh, tadi pun dah mungkir janji. Ok, meh kita bla..” kata Lily.

“ nak ke mana?’

“ cari hadiahlah wek. Minggu depan kan hari jadi Zubaidah..” ujar Lily sekaligus menginggatkan Hamidah tujuan mereka datang ke pecan tersebut. Zubaidah atau Siti Zubaidah merupakan rakan sejak di sekolah lagi. Isnin minggu depan adalah hari jadinya yang ke sembilan belas.

“ kita cari tempat lainlah.” Cadangnya kepada Lily.

“ takpelah. Kat Sabindo ni pun cukuplah. Pekan ni bukannya besar sangat.” Jawab Lily . hamidah tidak membantah.

Tambahan pula hatinya kini tidak begitu senang. Terserempak dengan Syafikah ketika di kedai Pustaka tadi mengganggu fikirannya. Syafikah pula hanya diam tanpa menegurnya. Sudah hampir setahun dia tidak bertemu dengan Syafikah kawan akrabnya sejak di sekolah ketika mereka berada di tingkatan enam. Syafikah seorang gadis yang pintar, petah bercakap, periang di sekolah dahulu. Maklumlah pelajar sastera. Hamidah juga sastera tetapi tidaklah sampai jiwa sastera itu terbawa dalam kehidupannya. Memadailah hanya untuk memenuhi ruang pekerjaan. Memang itulah tujuannya, mahu mengorbankan ilmu ini untuk mencari pekerjaan.
Dia tertarik untuk mengenali gadis itu dengan lebih dekat lagi. Ternyata Syafikah punya keistemewaan tersendiri yang tiddak ada pada orang lain. Selepas dia mengenalinya Syafikah nampaknya tidak keberatan memberikan nasihat ataupun kata-kata semangat kepadanya ketika dia menceritakan masalah yang menimpanya. Tetapi entah mengapa tiba-tiba persahabatan yang terjalin erat terputus di tengah jalan. Hubungan mereka mula renggang ketika mereka menuntut di tingkatan enam atas. Kerenggangan itu membuatkan dia merasa bosan. Hamidah mula berkawan dengan Lily dan Zubaidah. Hamidah hampir melupakan Syafikah sehingga pertemuan tadi membawa memori lama mereka.

“ eh,,cantik tak bingkai gambar ni.” Sergahan Lily mengejutkan Hamidah dari lamunanya yang panjang. Lily sedang memegang sekeping bingkai berwarna hijau muda yang bercorak. Dia mengangguk.

“ cantik. Nak beli ni ke.” Katanya kepada Lily.

“ emm..” jawab Lily selamba.

Setelah membeli bingkai itu mereka pergi ke kedai lain. Kali ini giliran Hamidah pula yang membeli hadiah. Sebuah arca perhiasan. Bentuknya seekor bangau yang dilekatkan pada cermin. Perhiasan itu sangat sesuai diletakkan pada cermin solek. Cukuplah ni,, bisiknya sendirian.

Sampai sahaja di rumah Hamidah terus tertidur di sofa. Keletihan Sepanjang hari melenakan tidurnya. Bunyi telefon bimbit mengejutkannya. Meskipun masih mengantuk tapi dia tetap mencapai telefonnya dengan mata tertutup.

“ hello siapa ni.”

“ hello, Midah..ini Nancy. Saya nak bagitau kau sesuatu.” Talian terputus. Hamidah menunggu. Kemudian telefonnya berbunyi lagi. Dia menjawabnya.

“ hello, apa yang mustahak tu.” Katanya pada Nancy salah seorang dari classmatenya.

“ kau dah tahu ke pasal Syafikah.” Tanya Nancy.

“ kenapa pula dengan Syafikah.” Mendengar nama itu Hamidah tertarik mahu mendengarnya.

“ awak jangan terkejut tahu, kawan kita Syafikah dah pergi untuk selamanya.” Terang Nancy. Ada nada sedih di hujung ayatnya yang didengar oleh Hamidah.

“ What!! Inna lillah Wainna Lillahi Ra’ jiun. Bila tu.”

“ seminggu yang lalu. Aku baru dengar berita dari liza pagi tadi. Aku fikir kau dah tahu.”

“ kau dah pergi ke rumahnya.” Soal Hamidah.

“ tak. Aku sibuk dengan kerja. Tapi esok mybe aku nak pergi.” Kata Nancy.
Hamidah termenung mendengar berita itu. Rasa mengantuk yang menyerangnya sebentar tadi terus hilang. Kata-kata Nancy bermain di fikirannya. Perasaan tidak percaya wujud dalam jiwanya kerana menginggati pertemuannya dengan Syafikah pagi tadi. Mustahil Syafikah sudah pergi. Jadi siapakah wanita yang aku temui pagi tadi? Hati kecilnya berbisik. Dia berasa keliru untuk mempercayai ataupun tidak. Untuk mengetahui jawapannya dia perlu pergi ke rumah kawannya itu.

Esoknya pagi-pagi lagi Hamidah pergi ke rumah Syafikah. Dia menaiki bas menuju ke pecan kemudian di pekan dia menaiki bas yang menuju ke kampong Langkasuka iaitu kampung sahabatnya itu. Di sana dia menemui jawapannya yang sebenar. Melalui Mek Inah ibu Syafikah, Syafikah sudah meninggal seminggu yang lalu. Wajah ibu tua itu kelihatan murung ketika memberitahu perkara tersebut. Air matanya menitis. Hamidah meminta maaf berulang kali. Berasa bersalah. Dia juga turut sedih dengan pemergian Syafikah. Kali ini di benar-benar sedih namun air matanya tetap ditahan dari mengalir menuruni pipi gebunya.

“ anak saya itu orangnya baik. Dia gadis yang baik. suka tolong orang dalam kesusahan. Dia juga anak yang periang. Kami panggil dia Ifah. Tapi sebulan sebelum dia pergi perangainya sudah berubah.” Kata Mek Inah tanpa dipinta olehnya. Kesepian menguasai diri mereka berdua. Hamidah terus menunggu dalam persoalan. Cerita Mek Inah tampak menarik perhatiannya. Namun cuba ditahan keinginanya apabila melihat kesedihan makcik itu. Mek Inah mengesat air matanya dengan hujung lengan baju kurung yang dipakainya.

“ dia sentiasa marah-marah tak tentu pasal. Lepas tu dia sering diam. Tak banyak cakap. Termenung lah lagaknya. Padahal sebelum ni dia tidak begitu. Makcik pun tak tau apa yang dimenungkannya. Kami bawa dia ke hospital tapi doktor kata penyakitnya tak ada. Tapi kenapa pula anak saya macam tu. Sehingga sekarang makcik tak tahu pun ca kematiannya. Makcik terkilan kerana tak tahu punca sebenar kematian anak makcik.” Ujar Mek Inah mengakhiri ceritannya. Hamidah menghela nafas panjang.
Seorang gadis muncul dari dapur menuju kearah mereka sambil menatang sedulang the. Hamidah memandang wajahnya.

“ itu Nadia. Adik Syafikah. Sekarang ni dia sajalah anak makcik. Anak makcik yang lain kerja di tempat jauh. Jarang balik.” Terang Mek Inah sebelum sempat Hamidah berfikir. Dia mengangguk. Selesai mletakkan the di atas meja Nadiah berlalu ke bilik kemidian muncul semula sambil membawa sepucuk surat berwarna biru.

“ kak Ifah bagi surat ni pada kakak. Ambillah. Arwah kak Ifah tulis dua hari sebelum dia pergi.” Kata Nadia. Nadia menghulurkan surat itu kepadanya. Dengan perasaan lain Hamidah mengambil surat yang dihulur. Nadia juga menunjukkan tempat di mana Nadia disemadikan.

Malam itu bulan tidak ditemani oleh teman sejatinya iaitu bintang. Meskipun begitu cahayanya tetap memukau, Menghiasi seluruh alam maya ciptaan tuhan. Angin juga turut berpuput pelahan mengasyikkan kena makhluk tuhan yang sedang enak diulit tidur ketika itu.

Hamidah tidak dapat tidur. Biasanya matanya akan terpejam sebelum pukul sepuluh malam. Tapi malam itu matanya masih belum tertutup meskipun jam sudah pukul sebelas malam. Kata-kata Syafikah dalam suratnya menghantui fikiran dan perasaannya. Surat itu sudah pun Hamidah baca berulang kali. Pengakuan ikhlas Syafikah tentang punca keretakan persahabatan mereka memukau perasaannya. Ah.. Syafikah, gadis sastera dan sahabatnya yang misteri pemergiannya. Segala perkataan dalam suratnya terasa dalam maksudnya. Tidak terjangkau dalam pemikirannya yang sempit ini. Tiba-tiba dia berasa kesepian. Sepi yang tidak pernah dirasainya.

Surat itu menariknya untuk pergi ke kubur Syafikah. Hamidah pergi keseorangan tanpa ditemani oleh sesiapa pun. Mek Inah ataupun Nadia adik sahabatnya. Hamidah bertelekuk seorang diri. Dalam keadaan begitu dia berasa kehilangan yang amat sangat. Kehilangan seorang rakan yang baik. Sanggup berkorban untuk dirinya. Seperti Mek Inah, Hamidah juga berasa terkilan. Dia terkilan kerana baru mengetahui syafikah sudah pergi untuk selamanya. Kenapa tidak dari dulu ketika kawannya itu masih bernyawa. Dia teringat kata-kata terakhir Syafikah dalam surat itu.

“ namun kiranya engakau masih menginggati diri ini tolonglah berkunjung ke rumahku menerusi alamat yang ku berikan padamu. Aku tidak dapat mencarimu sahabatku kerana aku tidak tahu rumahmu dan lantaran masalah yang menimpa diriku. Aku tidak dapat menyatakannya di sini tapi bila kau datang ke rumahku kau akan tahu.”

“ Ifah, maafkan aku sahabatku. Aku telah melupakan engkau begitu lama setelah aku mengenali Lily dan Zubaidah. Mereka baik padaku Ifah. Kau pula terlalu baik padaku. Ifah..aku bukanlah gadis sastera yang pandai berbunga-bunga. kau tahu itu kan. Aku tidak faham apa masalahmu yang sebenarnya. Kenapa kau tinggalkan teka-teki ini padaku dan keluargamu Ifah. Sampai hatimu Ifah…” katanya pelahan. Dia mencabut rumput yang mula tumbuh di atas tanah yang masih merah itu.

Telefon bimbitnya berbunyi. Hamidah mengambil dari poket seluar lalu menutupnya.

“ Lily menelefonku. Menyuruhku pergi. Tapi demi persahabatan kita aku sedia menutupnya. Aku tidak mahu kita diganggu sahabatku. “

Entah kenapa hari itu dia dapat merasakan sebuah pertemuan yang aneh. Sebuah pertemuan yang tidak disangka juga sebuah perpisahan yang tidak disedari. Dia tidak menangis dan tidak ada kata-kata indah ibarat angin yang menyapa tanpa dirasai nikmatnya. Dia masih mampu tersenyum.
Pun begitu jauh di lubuk hatinya tiada siapa yang tahu. Rumput, pokok dan burung yang menjadi saksi pertemuan ini tidak akan tahu. Orang yang lalu lalang juga tidak akan tahu. Yang tahu hanyalah Allah yang maha Mengetahui. Dalam hati Hamidah menangis sepuas-puasnya. Rasa sedih, terkilan dan rasa kehilangan bercampur aduk antara satu sama lain.

Tepat pukul 11.00 pagi, Hamidah meninggalkan kubur Syafikah pelahan-lahan. Beberapa kali Hamidah menoleh ke kubur Syafikah. Dalam hatinya dia berjanji akan pergi ke tempat itu lagi. Tapi bila…kemudian dia teringatkan Lily dan Zubaidah yang sedang menunggu kemunulannya di pekan. Sebuah bas berhenti di depan. Hamidah segara naik dan sempat lagi menoleh kearah persemadian Syafikah sebelum bas yang dinaikinya bergerak pergi. Dia seperti ternampak Syafikah berdiri di atas kubur sambil melambai kearahnya. Wajahnya sugul tapi bibirnya tersenyum. Perasaan Hamidah terharu bila melihatnya. Air matanya menitis di pipi. Dia hairan kenapa dia tidak dapat menahan perasaan sedihnya sekarang ini. Orang yang berada di sebelah terpingga-pingga memandangnya. Dia tidak mempedulikan pandangan itu. Hamidah benar-benar menangis.
Hakcipta terpelihata:
Sujana @ S. Hana Ak
03 Feb 2006

No comments:

Post a Comment