Friday, August 7, 2009

Diari kehidupan 2

Bismillahirahmanhirahim

tentu anda tertanya-tanya mengapa saya mengambil ' bulan dan bintang' sebagai tajuk blog saya. Emmm...saya tak kisah jika anda semua tidak mahu ambil tahu pasal tajuk blog ini kerana mungkin ada di antara anda yang menyatakan asal ada isi dah memadai...tapi tak apalah saya tetap ingin memberikan makna tujuan saya....

pernahkah kita terfikir tentang peranan bulan dan bintang? bulan dan bintang adalah salah satu ciptaan Tuhan yang paling indah. Bulan bukan sahaja menyinari kehidupan / bumi tetapi bulan juga adalah lambang kepada agama suci kita iaitu agama Islam. Bintang juga bukan sahaja menjadi hiasan alam jagat tetapi bintang juga adalah lambang kepada agama islam.

Emm...saya ingin bertanya kepada anda semua...di antara bulan bintang dan lampu neon? yang manakah yang paling indah? tentu ada yang jawab bulan dan bintang dan tak terkecuali juga yang jawab lampu neon kan....

tak apa anda berhak menentukannya...

Bagi saya bulan dan bintang adalah lampu yang paling indah. Lampu neon tidak akan dapat mengatasinya. Ia merupakan lampu alam yang tak terjangkau dengan mata hati kita. Andai bulan dan bintang tiada pasti alam semesta ini tidak akan berseri lagi...baiklah...jika bulan tiada, apa akan terjadi kepada bintang dan jika bintang tiada apa akan terjadi kepada bulan?

emmm...sudah tentulah bulan atau bintang akan suram dan tidak ada teman bukan? cuba kita lihat di malam hari apa akan jadi kepada langit apabila bulan tidak muncul? sudah tentu langit akan suram dan gelap gelita kan. Kalau dunia dihiasi dengan wanita, alam semesta pula mestilah dihiasi dengan bintang...

Bulan dan bintang
adalah teman di waktu malam
ketika kita merasa sunyi
yang harus dijaga
agar kerlipannya terang benderang
sehidup semati

jadi, setakat ini sajalah untuk masa ini. Di lain waktu saya akan membawa diri saya dan anda yang ingin mencari rasiah sebenar kehidupan ke sebuah lorong perjalanan yang panjang dan bersimpang siur k....hmmmm...baru lepas solat subuh sebenarnya. mengantuk tak. nak tidur pun tak. jadi baik saya tengok internet k...salam wahai diriku dan saudaraku sekalian...S.Hana Ak

No comments:

Post a Comment