Friday, August 7, 2009

sambungan cerpen Kehilangan

Esoknya, Zaharah balik. Dia melihat pintu rumah terbuka. Zaharah panggil nama Aca dan emak berulang kali. Keceriaan jelas terpancar dari matanya. Kali ini dia akan bersama dengan keluarganya selama dua minggu. Cuti sekolah sudah bermula.
“ mak…mak…Aca…” Zaharah panggil nama emak dan adiknya di luar rumah. kepalanya terjengguk-jengguk melihat ke dalam rumah. Kerana tiada jawapan Zaharah berasa hairan.
“ hairannya…kenapa aku panggil mak tak jawab..Aca pun tak jawab…oh, mungkin mereka pergi kebun kot…tapi mana mungkin. Kan Aca tak boleh keluar rumah?” pelbagai persoalan bertakung di benaknya.
Dia menaiki tangga rumah dan menjengguk ke dalam. Keadaan rumah seperti biasa sahaja.
“ apa yang berlaku?” bisiknya dalam hati. Sebenarnya dia mahu menghadiahkan adiknya selendang yang dibelinya. Selendang itu sudah dijinjitnya bersama bakul di tangan. Dia juga berhajat mahu membawa emak dan adiknya ke berjalan-jalan. Zaharah panggil lagi.
“ Aca….Aca….”
Sambil memanggil kakinya melangkah masuk. Dia melihat sekeliling. tiba-tiba hatinya berdebar-debar. Di suatu dinding seorang wanita sedang duduk mencangkung sambil menarik-narik rambutnya yang kusut-masai. Zaharah menghampiri wanita itu.
“ emakkkk….” Dia menjerit. Di suatu sudut yang lain pula kelihatan seorang perempuan kecil terbujur kaku.
“ Acaaa…” dia menerpa ke arah adiknya yang terbujur tidak bernafas itu. Zaharah menangis kuat. Sambil memangku adiknya, bibirnya turut memanggil nama adiknya. Kemudian dia pergi pula ke arah emaknya yang hanya memandang sambil tangannya masih menarik rambutnya. Sesekali emaknya tersenyum dan tersengih. Zaharah hilang arah melihat kejadiaan yang berlaku di depannya sekarang ini. Hampir sahaja dia pengsan. Dia tidak sangka begini akhirnya kehidupan adik dan emaknya.
“ Emakkkkk, Acaaaa…” suaranya pelahan kemudian hilang ditelan masa. Zaharah terduduk di situ juga. Lemah, tidak bermaya.




Hakcipta terpelihara
S. Hana Ak

No comments:

Post a Comment