Friday, January 27, 2017

Coretan Sang Perindu


Bismillahirahmanirrahim


Assalamualaikum sahabat semua. Moga kalian sentiasa bahagia dan gembira di samping rutin seharian. Hari ini cuaca sangat baik. Pagi tadi kelihatan mendung gamaknya namun menginjak ke angka jam 10 pagi, matahari mula timbul di langit Illahi.

Hari ini serasa sangat indah suasananya. Sejak pagi tadi burung-burung gagak asyik menyanyi. Begitu juga burung-burung serindit di luar sana. Kicauan mereka adalah simfoni alam yang sangat indah dan damai untuk didengari. Saya suka begini. Sejak dulu saya suka suasana seperti ini. Waktu dhuha selalu membikin hatiku riang dan bahagia. Teringat kampung halaman. Rindu pada teman-temanku di sana. 

Terkenang tempat-tempat yang menjadi kegemaranku sewaktu kecil dahulu. Sungai, dikelilingi oleh batu-batuan, menjadi tempat beristirahat setelah selesai menuai padi. Teringat Sungai yang jauh di hutan belantara bernama Bawang Dambatu. Sebuah tempat yang indah. Dikelilingi oleh hutan dan di garis tengahnya dipenuhi oleh sawah padi yang terbentang luas. Kenangan-kenangan sewaktu kecil tidak pernah padam dari kotak fikir ini.

Sungguh, saya rindukan zaman kanak-kanak saya. Zaman yang telah dibatasi oleh peningkatan umur. Seiring waktu berlalu, zaman itu telah berubah. Begitu juga suasananya turut berubah. Tempat-tempat yang menjadi kegilaan saya suatu waktu dulu sudah berubah. Misalnya bawang Dambatu yang mana dulunya cantik, dipenuhi oleh batu-batu sungai dan timbunan pasir, sekarang airnya sudah cetek dan penuh dengan rumput-rumput kasar di tebingnya. Lebarnya semakin mengecil dan kekadang kekeliruan pasti akan berlaku, sama ada ia adalah sungai ataupun tali air.

Sahabat semua, saya selalu bermimpi untuk merantau jauh ke negeri orang. Sejak saya mengenal Ilmu, sejak saya mengenal Allah SWT, sejak saya mengenal alam, saya selalu bercita-cita untuk menjadi seorang perantau. Dan Alhamdulillah, impian ini dikabulkan oleh-Nya apabila saya menginjak kaki ke menara gading kemudian berkerja pula di negeri lain. Saya juga selalu berharap agar pengakhiran hidup kita adalah pengakhiran yang baik-baik sahaja. Moga, Insya Allah, aminn

Baiklah sahabat semua, sampai di sini saja. moga kita akan berjumpa lagi di lain waktu, salam...

No comments:

Post a Comment