Saturday, January 28, 2017

Catatan Yang Pernah Menjadi Memori

Bismillahirahmanirrahim


Kabus dari perbukitan. Malam tadi hujan maka hari ini keadaan sekitar dipenuhi kabus. Namun kabus seperti ini masih nipis, masih terlihat rumah-rumah penduduk kampung. Tapi tak mengapa sebab saya masih suka dan akan sentiasa menyukainya.
Duhai pagi
Bawalah jiwaku bersamamu
Bersenandung di bawah embun pelangi
Melakar cinta di bawah sinaran mentari.

# bahasa alam bahasa qalbi
# keindahan yang abadi


Jika semalam hari hujan, hari ini langit cerah. Biru dan putih menguasai angkasa. Matahari bersinar indah. Burung-burung merdu berkicau di balik dahan. Kekadang terbang melayang di udara. Pohon-pohon lebat merimbun. Rumput-rumput segar mendongak ke udara. Bayu petang berhembus sepoi-sepoi bahasa. Sungguh, petang yang indah. Kekadang semilir perbukitan bertiup lembut. Saya suka dan akan sentiasa menyukainya.
# bahasa alam bahasa qalbi
# petang yang dingin tapi nyaman
# rindu alwan pelangi tujuh warna


Pagi ini suasana berkabus. Sarang lelabah teguh berdiri di sekitar padang luas. Keadaan ini jarang berlaku. Jika tiada kabus maka lelabah pun sombong mahu mendirikan rumah mereka tapi andai suasana berkabus akan kelihatan berbelas belas buah sarang lelabah di segenap padang rumput ini. Sebenarnya inilah yang saya nantikan selama ini. Mahu melihat sendiri sarang sarang ini setelah bertahun tahun tak bersua. Teringat masa kecil kecil dulu. Pagi pagi jika keluar ke bendang pasti saya dan adik adik akan melihat berpuluh puluh buah sarang lelabah di sekitar halaman rumah. Keseronokan terasa apabila masing masing memusnahkan mereka dengan tangan mahupun kaki atau kayu. Namun bila mereka merajuk kami akan mula merinduinya lalu mencarinya di serata tempat. Memori memori itu sentiasa tersemat di fikiran. Rindu itu sentiasa ada. Di sini, di dalam hati ia bersemadi.
# bahasa alam bahasa qalbi
# cintai alam sekitar kita
# rindu yang tertahan


Alam telihat indah di sana. Embun, kabus, matahari dan langit biru saling berpadu menjalinkan keindahan yang fana. Tiba masanya ia akan hilang dibawa pawana selatan. Namun, walau siapapun dan apapun mereka, ia tetap menitip kerinduan kepada kita.
# siulan burung kenari
# dinihari yang indah dan dingin
# bahasa alam bahasa qalbi


Kalau semalam terlihat langit berubah warna di kala pagi menjelma, hari ini kabus menyelimuti hampir kesemua kawasan perbukitan. Di sana sini burung-burung bercengkerama, menyanyikan bahasa bonda. Entah di mana mereka bertenggek, tak pula kelihatan berterbangan di udara. Teringat nostalgia kanak kanak dulu. Saat keluar dari rumah, kabus tebal menyelimuti keseluruhan kampung hingga tidak kelihatan rumah rumah yang gagah berjiran antara satu sama lain. Kadang rasa takut bercampur gembira menghuni hati nurani. Takut andai kabus itu tidak hilang dan gembira kerana saya boleh bermain dengan embun. Saya cukup suka bila suasana berkabus. Ia menunjukkan alam masih terpelihara dan rama rama cinta masih ceria menyedut nektar pada kuntuman bunga bunga indah. Moga kedamaian masih hak milik kita sahabat semua.
#bahasa alam bahasa qalbi
#embun yang menitis dari dedaun hijau.


Pagi tadi bangun jam 6 lebih. Buka saja pintu ruang tamu terus nampak suasana ini. Keterujaan membuat saya berlari keluar. Ambil gambar banyak-banyak sebab suasana begini jarang terjadi. Corak awan gemawan itulah yang selalu memukau saya sejak kecil hinggalah kini. Saya masih ingat lagi masa budak budak dulu saya suka tengok pemandangan langit di awal pagi. Sangat cantik. Corak awan gemawan membuatkan saya seperti berada di kayangan (waktu itu saya fikir tempat itu benar benar wujud ). Selalu saya keluar rumah awal pagi semata mata mahu melihat matahari terbit di balik cerminan dan pantulan cahaya mentari yang menghasilkan warna yang amat indah dipandang. Melihatnya puas puas sebelum ia hilang di balik sinar suria yang galak menguasai bumi. Menghayatinya membuatkan saya rasa Allah swt itu sangat dekat. Bukti Allah Swt Maha Besar.
# bahasa alam bahasa qalbi
# cintai alam sekitar kita
#alam bukti kebesaran Allah swt

No comments:

Post a Comment