Monday, February 1, 2016

Coretan kata


Bismillahirahmanirrahim

Pagi ini sangat indah.  Bayu pagi menyentuh kalbuku yang sejak semalam diulit gundah dan bahagia. Sangat indah rasanya. Rasa bahagia menikam qalbi. Ya Allah kalaulah saya dapat berikan secebis keindahan ini kepada orang lain kan elok. Biar mereka rasa bahagia ini bersama-sama.  Mentari juga bagaikan ingin berkongsi rahsia bahagia ini denganku rupanya. Begitu juga dengan beburung yang berterbangan di udara. Ada juga yang bertenggek di atas dahan pokok jambu yang merendang di laman rumah. Waktu duha selalu memberiku semangat untuk terus hidup. Semoga Allah permudahkan segalanya. Semoga Allah berikan kita kekuatan untuk terus menjalani rutin harian kita di bumi bertuah ini.

Entah kenapa rasa rindu dengan belantara. Rasa rindu mahu menikmati semua yang ada di hutan belantara. Pohon-pohon redupnya, nyanyian burung serindit, tarian si merak kayangan, tingkah tupai di dahan rapuh, air sungai yang mengalir jernih, dingin membungkam rasa haru, memberi rasa segar dan nyaman, benar, rasa rindu ini semakin memuncak. Olengan air di balik batuan, senda gurau anak-anak ikan, Similir dari puncak gunung, deruan air terjun di hujung bukit, rindunya mahu menikmati semua itu. Teringat suatu waktu dulu, saat semua itu masih menjadi rutin harianku.

Dulu, saya sangat mesra dengan alam, tiap hari keluar masuk rimba menjadi dunia nyataku. Tak perlu kata kunci, tak perlu dipelawa. Bila malam menjelma, rindu mahu melihat garis sempadan antara langit dan bumi. Rindu melihat bintang bertaburan di angkasa raya, di baliknya terlihat lampu kapal terbang berkelip-kelip disimbah cahaya bulan. Bila pagi terbit di timur, kabus mula memenuhi ruang udara, setitis dua tiga embun menempel pada rumput-rumput yang gagah menapak tanah. Langit lazuardi mula kelihatan, dicemari dengan awan kumulus, digasak dengan angin kedamaian yang ramah menyampai pesan dari Maharaja. Subhanallah…rindu itu berbekas hingga hari ini.

#entri yang sudah lama berada dalam simpanan saya.



No comments:

Post a Comment