Tuesday, February 16, 2016

Catatan Dari Qalbu

Bismillahirahmanirrahim

Assalamualaikum sahabat semua. Moga kita semua sentiasa sihat sejahtera di samping mendapat rahmat dan keberkatan daripada Allah SWT. Sahabat sekalian, sungguh, saya rindu untuk menulis. Menulis apapun sama ada di blog atau menulis di dalam catatan peribadi saya. Tak kira masa. Sungguh, rindu ini sentiasa menyala, menggebu. Kadang-kadang saat semua tangan ini menekan punat komputer, tanpa disangka ilham dan idea lenyap. Kaku begitu saja. Saya hilang arah. Hilang kata-kata dan sungguh, bila berada dalam keadaan begini hati disayat rasa sedih. Pilu. Subhanallah, terkadang minda bermonolog, apakah Allah SWT tidak izinkan saya untuk menulis lagi? Apakah karya-karya dan ilham-ilham saya akan hilang, terkubur selamanya. Pilu sungguh hati ini. Subhanallah. Terkadang di saat kerinduan untuk menulis semakin memuncak, sekonyong-konyong satu perasaan halus menghalangi semua perbuatan yang saya ingin lakukan. Malas. Dan saya sememangnya kalah dengan perkataan  ini. Saya hanya mampu melihat ke luar, merenung mimpi. Merenung diri bersama sebuah perasaan yang saya sendiri tidak tahu memaknakannya.

Sahabat sekalian. Maafkan saya kerana saya membawa kalian merenung dan membaca peribadi hidup ini. Sungguh, inilah perasaan saya. Inilah yang saya rasakan saat ini. Sebelum ini dan moga selepas ini rasa itu akan hilang bersama waktu yang semakin menghampiri usia tua. Subhanallah, ya Allah, hilangkan semua perkara mazmumah dalam diri ini. Seminggu ini, cuti sekolah, saya mengisi waktu dengan hanya berteleku di istana saya. Sebuah istana yang berada di tengah-tengah sebuah taman yang indah. Dikelilingi kolam seluas mata memandang, dikelilingi pohon-pohon cinta, dikerumuni unggas-unggas belantara dan yang pastinya dipayungi oleh hamparan langit lazuardi yang semakin menghampiri langit kirmizi.

Di istana yang tak berapa luas inilah saya mula bermukadimah. Bertapa. Menghabiskan masa dengan membaca buku-buku yang berada dalam simpanan saya selama ini. Sepintas lalu keluar, membeli dua buah buku baru. Selebihnya dikelilingi oleh buku-buku lama. Sebenarnya saya sudah lama tidak membelek buku. Berbulan lamanya. Bahkan membelinya pun tidak. Kali terakhir saya membeli buku kecuali hari ini adalah beberapa bulan yang lalu ketika pertengahan tahun 2015 (kalau tak silap). Beli dan simpan. Beli. Dibelek sekejap kemudian disimpan menjadi koleksi peribadi. Dibaca jauh sekali. Amat malu untuk menyatakan di sini tapi itulah sebetulnya. Namun jauh di sudut hati, hati selalu berkata-kata, semoga Allah SWT bukakan pintu hati ini untuk membaca semula. Membelek buku semula kerana saya sudah mula merasakan kejengkelan dan kejahilan saya tatkala buku tiada di depan mata. Kata sahabat saya, “ buku itu menajamkan fikiran”. Sampai sekarang bahkan sejak dari dulu saya setuju. Subhanallah. Maha Suci Allah yang menciptakan pena dengan kalam-Nya.

Sejak dua minggu ini, saya mula berjinak kembali dengan ‘teman’ saya ini. Teman yang paling akrab sejak seminggu lalu. Setelah berbulan lamanya saya berpijak pada kejahilan yang saya takuti semakin merebak, saya tutupinya semula pada minggu ini. Moga kejahilan saya ini tidak akan berpanjangan kerana sungguh sahabat semua, saya merasakan saya sangat jauh daripada ilmu. Jaaauhhh. Amat jauh. Saya takut jika saya tidak kembalikan sirna ini kepada asal, saya risau, masa akan menghakis bahkan terus menelannya tanpa simpati lagi. Memberikan saya rasa terpinga-pinga keseorangan. Apatah lagi dunia yang selama ini saya amat sanjungi iaitu dunia ‘Sastera’. Sungguh, betapa selama ini saya sudah jauh tertinggal ke belakang. Jauh. Sangat jauh. Ibarat, saya masih berada di atas tanah sedangkan sahabat yang lain sudah terbang mencapai angkasa. Berdiri megah di atas bintang-bintang yang malap. Mereka seperti melambai-lambai ke arah saya supaya mengikut jejak langkah mereka. Dan saya hanya terduduk. Menangis. Seperti kehilangan sesuatu untuk terbang. Sayap.

Saya selalu terfikir. Pernah rasa ini saya utarakan dalam bentuk menolog. “Manusia bosan? Mengapa ada perasaan bosan dalam diri mereka?Tidak ada istilah kebosanan dalam hidup jika rutin harian kita dipenuhi dengan amal ibadah ataupun perkara-perkara yang lain.” Waktu itu, saya begitu angkuh menyatakannya dalam minda. Selama bertahun bahkan berpuluh tahun saya memegang kata-kata ini dan mengaplikasikannya seharian. Tetapi Allah SWT Maha berkuasa. Dia menguji saya. Saya dibiarkan keseorangan. Tanpa teman. Diujinya saya berkali-kali dengan pelbagai peristiwa hinggakan sedikit demi sedikit prinsip yang saya pegang dengan begitu angkuh sekali mula tercalar. Sedikit demi sedikit saya mula kehilangan semua ‘teman-teman’ saya hinggakan yang selalu hadir dalam diri adalah bosan. Ya bosan bahkan kebosanan yang hiperbola. Saya kalah. Kalah teruk seperti kalah dalam permainan catur. Dipenjara oleh kehidupan mandiri. Seperti kakanda-kakanda Tajul Muluk yang dikalahkan oleh Puteri Jenuh Hati dalam hikayat Tajul Muluk “ Gul Bakawali”. Saya tidak sedar dan disedarkan. Saya juga terus tenggelam dibuai ombak tanpa saya berusaha sendiri untuk menyelamatkan diri. Astghfirullah...

Setelah bertahun dibuai gelombang kebosanan, beberapa ketika saya sedar sendiri setelah mengingati nasihat beberapa rakan-rakan.Sungguh tiada kebosanan dalam hidup. Bosan sebenarnya tidak pernah ada jika kita sibukkan diri dengan amalan-amalan wajib, sunat bahkan perkara lain yang harus. Berusaha sendiri. Sedar sendiri. Kunci utamanya. Untuk itu selepas sedar sendiri atas sokongan rakan-rakan, seminggu dua ini saya kembali merentas masa. Membaca. Harus. Dan inilah yang saya lakukan. Buku-buku yang sudah begitu lama tersorok di kotak cinta saya selongkar semula. Membaca menajamkan fikiran. Ya, menajamkan fikiran. Satu-satunya perkara yang saya boleh lakukan sekarang ini. Menulis. Berjogging. Boleh saja. Kan banyak? “Membaca punya kerinduan sendiri. Tidak membaca, kerinduannya seperti gagal bercinta pada zaman remaja.” Kata-kata Sasterawan Negara A. Samad  Said. Ya, Membaca punya kepuasan tersendiri. Saya berani mengatakannya.

Sahabat sekalian, maafkan saya jika coretan saya ini bernada angkuh. Riak dan takbur. Mohon maaf juga jika sekiranya terdapat antri-entri dalam blog ini yang bersifat begitu. Sungguh, saya tidak berniat begitu. Saya mohon keampunan daripada Allah SWT jika semua kata-kata ini ternyata mempunyai unsur yang tidak semestinya ada pada diri seseorang. Maafkan saya sahabat sekalian. Maafkan saya. Subhanallah, Maha suci Allah. Astghfirullah. Sesungguhnya saya hanyalah manusia yang biasa dan kerdil. Tidak mengapa andai kalian berasa malu dengan kata-kata saya ini. Maafkan saya sahabat sekalian. Maafkan saya. Secara peribadi, inilah saya saat ini. Saat saya menulisnya ke dalam catatan peribadi.

Sahabat sekalian, penghujung catatan ini, saya doakan agar kita semua sentiasa berada dalam rahmat Illahi. Mendapat keredhaan-Nya. Menjadi hamba yang termasuk dalam golongan yang mendapat keistemewaan tertinggi di syurga-Nya. Bersiar-siar di syurga-Nya Allah. Memetik dan merasai manisnya buah-buahan di taman indah. Menjelajah dan mengembara dilangit-Nya yang penuh dengan keajaiban. Sejauh mata memandang. Bersuka ria sambil bermandi-manda di sungai-sungai yang mengalir seperti susu dan madu. Mari kita merasainya bersama-sama. Merasa kemanisan nikmat-Nya Allah SWT sahabat sekalian. Subhanallah, Maha Suci Allah yang menciptakan seluruh langit dan bumi-Nya.

Sahabat, sampai jumpa lagi. Salam dari diri saya untuk kalian. Salam… Sujana Kondorid.








No comments:

Post a Comment