Tuesday, August 24, 2010

Sinopsis Novel - Sinar Di hujung Senja

Novel Sinar Di Hujung Senja mengisahkan kehidupan tentang Ikram sejak kecil hinggalah dia dewasa. Ikram, pemuda yang tidak mendapat didikan agama yang cukup sejak kecil berusaha untuk menggapai cinta Illahi. Semasa kecil, dia yang dahagakan Ilmu agama berusaha sendiri mencari guru yang boleh mendidik dan mengajarnya tentang Islam walaupun mendapat halangan dari ayahnya. Ketika menginjak usia remaja, Ikram terlibat dengan cinta monyet di sekolahnya. Sehinggalah dia berjaya menjejak kaki ke universiti, di situ kehidupannya mula berubah.

Cintanya yang tidak kesampaian, telah membuatkan Ikram berubah secara drastik. Solat lima waktu yang sering di lakukannya dahulu sudah jarang dilaksanakan tepat pada masanya. Begitu juga solat tahajud yang selalu dilakukannya sudah ditinggalkan. Malah Ikram juga sudah berani menjejak kaki ke pusat karoke yang menampilkan beberapa pelayan wanita yang seksi dan menghairahkan. Nasihat rakan-rakannya tidak dihiraukan sehinggalah suatu hari apabila seorang rakannya meninggal dunia akibat kemalangan dan kematian ayahnya juga telah menyebabkan Ikram kembali insaf. Kehidupan di dunia adalah sementara. Semua ini telah menyebabkan Ikram kembali menjadi Ikram yang dahulu. Seorang pemuda yang soleh. Allah telah memberikannya hidayah kembali.

Ikram bersyukur kerana mendapat Hidayah kembali. Ketika dia mengajar di sebuah sekolah di Sabah, Ikram bertemu kembali dengan wanita yang dicarinya selama ini di majlis perkahwinan rakannya. Wanita yang telah membuatkan hidupnya berubah ketika di universiti. Cinta yang sekian lama bertunas kembali mekar. Akhirnya mereka disatukan menjadi sepasang suami isteri yang sah. Tahun demi tahun berlalu, Ikram mengalami mimpi yang mengasyikkan. Rupanya mimpi itu mempunyai tanda tertentu. Akhirnya Ikram dijemput kembali oleh-Nya. Anak-anaknya menjadi yatim piatu manakala isterinya menjadi janda.

No comments:

Post a Comment