Wednesday, July 13, 2016

Secebis Bicara





Bismillahirahmanirrahim  

Assalamualaikum dan selamat sejahtera sahabat semua. hari ini alam sangat indah. Bintang mengerdip di seluruh penjuru alam. Sebentar tadi mentari baru saja berlabuh di dunia lain. menjadikan dunia kita kelam dan gelap gelita bersaksikan bintang-bintang kejora dan bulan mengambang. Subhanallah. Sahabat semua, sudah beberapa lama saya tidak mengirim apa-apa entri di blog ini. Sudah berapa lama jejak saya tidak kelihatan di sini. Makanya hari ini saya mula mengunjunginya dan meninggalkan jejak saya barang sepatah dua kata.

Seminggu yang lalu bermula 2 Julai 2016 hinggalah 9 Julai 2016, saya mengunjungi kampung saya jauh di seberang Laut Cina Selatan. Sudah setahun saya tidak balik maka baru minggu itu saya pulang ke kampung halaman. Rindu terhadapnya sudah terubat. Rindu dengan ayah, rindu dengan alam, rindu dengan ibu, rindu dengan segala-galanya sudah terubat. Saya kembali tersenyum ceria. Tiada lagi bayangan mereka menghantui diri ini.

ketika raya, sangat meriah sekali. Suasana itu sangat memberi kesan pada diri ini. Moga kemeriahan itu akan berulang lagi pada tahun hadapan. Insya Allah, aminn. Sahabat semua, suatu ketika saya terdengar doa taubat, lagu daripada Nazrey Johani, Suara yang merdu. Lirik doanya sangat memberi kesan ke atas diri ini. Mendengarnya saya kembali mengkoreksi diri. Betapa banyaknya dosa-dosa ini. Moga Allah swt mengampunkan dosa saya dan kalian. Aminn.

Ya Allah, Yang Maha Memakbulkan doa, ampunilah dosa kedua orang tuaku, adik-beradikku dan saudara seagamaku sama ada yang masih hidup atau sudah meninggal dunia. Rahmatilah mereka, berkatilah setiap hidup mereka, jauhkanlah mereka daripada azab api neraka dan azab kuburMu, masukkanlah mereka dalam syurgaMu, sayangilah mereka, teguhkan iman mereka, makbulkanlah setiap doa yang baik bagi mereka dan sayangilah mereka ya Allah, Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.


Ya Allah, Yang Maha Mendengar, teguhkan hati kami, kuatkan semangat kami, kurniakan kami kesihatan yang baik, kurniakan kami rezeki yang halal, lapangkanlah dada kami, tenangkanlah fikiran dan hati kami, berkatilah kehidupan kami, rahmatilah kami, berikanlah kami kesabaran dan ketabahan dalam menghadapi cabaran dan ujian hidup. Ya Allah, Yang Maha Memberi, kukuhkan iman kami, teguhkan iman kami, dan jadikanlah kami dalam golongan hambaMu yang beriman…aminn

#Doa adalah senjata ampuh

No comments:

Post a Comment