Saturday, June 18, 2016

Diari di pagi hari



Bismillahirahmanirrahim

Assalamualaikum dan selamat sejahtera sahabat semua. Alhamdulillah, pagi ini saya rasakan suatu ketenangan. Amat tenang rasanya. Dengar nyanyian beburung di pohon jambu. Berasimilasi dengan tiupan sang bayu yang ramah menyapa tubuh. Ya Allah, subhanallah. Dengan hamparan luas langit lazuardi jauh di angkasa raya. Benar, siulan para burung pagi-pagi ini sangat memberi kesan ke atas diri ini. Kekadang terbayang syurga-Nya yang indah. Sangat indah. Hamparan kolam seluas tanpa penghujung. Mengembara di langit-langit-Nya yang indah. Sejauh mata memandang. Dengar pula zikir penenang hati, penawar segala penyakit. Subhanallah, saya tak tahu bagaimana mahu menggambarkannya. Kalaulah boleh saya berikan secebis kenikmatan ini pada sahabat-sahabat sekalian tentu kita dapat merasainya sama-sama.

Nun di luar sana, pastinya rama-rama cinta mula mengembangkan kepaknya, menongkah langit tinggi, tinggi dan terus tinggi ke udara. Hinggap di bunga yang indah, menyedut manisnya madu penawar duka. Subhanallah. Tak terucap oleh kata-kata. Rama-rama adalah makhluk Allah SWT yang kecil tapi sangat indah untuk menceriakan dunia ini. Taman-taman bunga akan berseri dengan kehadirannya.  Begitu juga dengan sang lebah yang rakus menyedut nektar di atas kuntuman bunga yang mekar mewangi. Bunga-bunga pasti berseri menyambut kedatangannya. Indahnya dunia ini bila segala yang ada menyatu menjadi satu.

Matahari pula sangat galak menceriakan dunia ini. Baru semalam bulan bersembunyi di balik awan gemawan bersama bintang yang jauh di angkasa raya. Hari ini dunia dihidangi dengan sinaran mentari yang menyuluh bumi jauh di ufuk timur. Entah mengapa saya teringatkan kampung halaman. Teringatkan negeri kelahiran. Sungguh, kali ini hati disayat rasa sedih. Pilu yang tak terbungkam oleh kata-kata. Saya rindu pada kabus, rindu pada embun, rindu pada air mata alam, rindu pada hutan belantara. Segalanya menjadi kerinduan.


Bersabarlah duhai hati. Seketika nanti, akan datang hari itu, Kau akan terbang di langit. Seperti seekor burung, bersembunyi di balik awan. Singgah di sebuah pelabuhan sebelum sampai ke destinasi. Nikmatilah kehidupanmu di sana sepuas-puasnya selama beberapa hari sebelum kembali ke bumi sumber rezekimu. Insya Allah, moga Allah SWT permudahkannya. Aminnn

#Gambar bukan hak milik saya

No comments:

Post a Comment