Thursday, June 16, 2016

Catatan Di Bulan Ramadhan 2


Bismillahirahmanirrahim

Assalamualikum dan selamat sejahtera sahabat semua. Malam ini sudah masuk Ramadan ke-11. Sekejap saja masa berlalu. Bagaikan baru beberapa hari lepas Ramadan pertama. Hari ini cuaca sangat indah. Bulan bersinar ceria, menyuluh bumi Allah SWT dari langit Illahi. Bintang-bintang mengerdip di angkasa raya. Hari ini solat tarawih di surau. Masih berimamkan orang yang sama. Indah dan merdu suaranya. Serasa saya jatuh cinta pada suaranya. Lepas rakaat keempat, dengar pula tazkirah. Seronok dengar tazkirah yang disampaikan oleh seorang ustaz yang kelakar, tidak kering gusi dibuatnya.

Kisah menarik yang tak boleh dilupa ialah kisah Ainul Mardiah, bidadari di syurga dan kisah seorang wanita yang dapat melihat ombak berubah warna menjadi merah dan laungan momohon keampunan Allah SWT daripada ombak tersebut. Seterusnya wanita itu juga mendengar suara kokokan ayam yang memohon keampunan Allah SWT. Mendengar tazkirahnya membuatkan hati lebih bersemangat dalam meneruskan ibadah ini. Tiada yang lebih indah di sisi-Nya selain berpuasa di bulan ramadhan dengan penuh ketakwaan. Lepas tarawih balik rumah, buka internet. Tidak tahu nak buat apa makanya saya mula mencari ruang untuk menulis catatan ini dalam diari blog saya, blog BULAN DAN  BINTANG.

Esok masuk hari ke-12 kita berpuasa. Makanya tinggal dua minggu lebih lagi genap sebulan ramadhan. Tidak sabar nak balik kampung. Beraya bersama mak ayah di sana. Moga raya tahun ini lebih meriah dengan kehadiran anak-anak ayah yang lain. Selalunya raya pertama dan kedua sibuk buat persiapan untuk hari terbuka pada raya ketiga. Itulah yang akan berlaku setiap tahun namun kehadiran anak-anak ayah kali ini lebih ramai dari tahun sebelumnya. Semoga ayah gembira hendaknya. Bahagia di samping anak cucu tersayang. Insya Allah Aminn

#Ramadhan yang dinanti
#Gambar bukan hak milik saya


No comments:

Post a Comment