Tuesday, April 5, 2016

Maafkan Saya Teman


Selamat jalan teman
moga kalian 
beroleh ketenangan
di tanah abadi.

Maafkan saya
kerana tak mampu
menghulurkan bantuan
dari tangan kerdil
mahupun lewat doa dipohon.

Andai saja
mereka mengerti kehadiran kalian
aku percaya
semua ini tidak akan terjadi
namun apakan daya
sungguh
mereka tidak mengerti
atau pura-pura tidak mengerti
kerana terbius oleh panahan dunia semata.

Maafkan saya teman
dari jauh aku melihat
bangsaku membunuh bangsamu
di situ liang lahadmu
bersemadi bersama sebuah luka
yang tak mampu disembuhkan.

Aku mengerti keduakaan dan kelukaan kalian
aku mengerti dan memahaminya
sungguh
namun ku mohon keampunan
kerana tak mampu membasuh
air mata kesedihan
berubah menjadi air mata kegembiraan.

Teman
aku seperti kalian
jauh seperti kalian
bahkan lebih dari kalian
semua yang datang bertali arus
tidak mampu ku tahan
sama ada kalian atau aku
kita adalah sama
sentiasa berdukalara
di sebalik kuntum senyuman
di balik dinding penderitaan
di balik tembok kehidupan.


S. Hana AK
Johor

#Mereka ingin bahagia walau sebesar zarah
#Bahasa alam adalah bahasa qalbi
#Mereka adalah teman kita
  berhak hidup di dunia bersama.

No comments:

Post a Comment