Wednesday, May 10, 2017

Sempatkah Aku Melakukan Segalanya?


Bismillahirahmanirrahim

Masihkah aku
masihkah aku
masihkah aku Ya Allah!

Masihkah aku sempat membalas sayangnya?
masihkah aku sempat membalas jasanya?
masihkah aku sempat membalas pengorbanannya?
masihkah aku sempat melihat senyumannya?
masihkah aku sempat melihat kegembiraan di matanya?
masihkah aku sempat mengubati lukanya?
masihkah aku sempat membahagiakannya?
masihkah aku sempat memeluknya?
masihkah aku sempat memohon keampunannya?
masihkah aku sempat membisikkan kalimah ini?
" saya sayang ayah, sayang ayah selama-lamanya".

Masihkah aku?
masihkah aku?
mengenangkan usianya yang sudah pun lewat
semakin menginjak ke angka 80-an
bagaikan itu mustahil untuk kulakukan.
mengingatkan diriku yang jauh di perantauan
mahu menjenguknya memerlukan ongkos
mahu menelefonnya, telefonnya pun tiada
sudah hilang entah ke mana
sampai sekarang tak berganti
memandangkan usianya yang lanjut
maka sikap lupa sudah menjadi rutin hariannya.

Ayah...appa
ampunkan anakmu ini
ampunkan saya ayah
masih terkenang diri ini
bagaimana sanggup kulukakan hatinya
ku lepaskan pelukan rindunya
saat dia memelukku buat pertama kali
tika ku pulang beberapa tahun yang lalu
menampakkan diriku sebagai anak derhaka
ya Allah, dosaku bertimbun pada ayah.

Masih kukenang saat itu
dia membalut luka hatinya dengan menungan
di ruang beranda yang menjadi kerinduanku semasa kecil
mungkin menimbal balik sikapku terhadapnya
ataupun mengenang memori 
saat dia menjagaku semasa kecil hingga dewasa
melihatnya membuatku merintih
memohon keampunan yang tak mampu kuluahkan.
aku menyesali apa yang kulakukan
lalu aku terus menangis, tangisan yang 
hanya kuluahkan kepada illahi
" Ya Allah, sungguh aku berdosa kepada ayahku. 
Aku melukakan hatinya dengan sikapku. 
Apakah aku mendapat keampunannya.
Apakah juga aku mendapat keampunan-Mu Ya Allah?
Sungguh aku biadab dengannya. 
Bagaimana caranya aku mengubati luka di hatinya?"

Ya Allah, Ya Rabbi
aku mohon kasih sayang-Mu
ampunilah dosa kedua orang tuaku
sayangilah mereka seperti mana
mereka menyayangiku ketika kecil.
Ya Allah, bukakanlah pintu syurga-Mu untuk mereka
sungguh, mereka sudah banyak menderita di dunia
maka bahagiakanlah mereka di sana nanti
dan rahmatilah keduanya.
aku sayang mereka Ya Rabb
maka ku mohon kasih-sayang-Mu untuk mereka.
aminn

No comments:

Post a Comment