Tuesday, April 25, 2017

Bicara Kehidupan


Bismillahirahmanirrahim


Sarang Lelabah

Sarang ini banyak terdapat di padang-padang rumput sewaktu embun menitis pada waktu dinihari, sebelum matahari menyerakkan bahangnya ke segenap alam. Saya suka mencari sarang ini suatu ketika dulu, sewaktu bergelar ' pucuk muda'. Zaman kecil yang hanya tahu berseronok. Tidak memikirkan mehnah dunia. Gambar ini mengingatkan saya pada gemulah ibu yang begitu banyak berkorban untuk kami sekeluarga. Gambar ini juga mengingatkan saya pada gemulah abang yang pergi dulu meninggalkan kami. Dengan dialah, kami akan mencari sarang ini di segenap tempat di laman rumah lantas memusnahkannya tanpa memikirkan buruk baiknya. Sungguh, alangkah kejamnya kami masa itu dan alangkah jahilnya kami dalam membezakan buruk dan baik sesuatu perkara. Saya sangat rindukan arwah ibu dan arwah abang. Sungguh, moga mereka berdua bahagia di alam sana. Moga syurga tertinggi untuk keduanya. Insya Allah, aminn.



Ladybird (Kekabuh kura-kura)

Kumbang ini banyak terdapat di pokok limau. Masa kecil-kecil saya dan adik-adik suka sangat bermain dengan mereka. Adakalanya kami akan memisahkan mereka daripada keluarga. Ada masanya kami akan membiarkan mereka merayap di badan sebelum terbang ke tempat lain. Selalunya mereka muncul tika pagi menjelma dan kami seusai subuh pasti akan mencari mereka di segenap pohon-pohon yang tumbuh melata di laman rumah. Namun seiring waktu bergulir, mereka hilang seiring kemusnahan alam dan kedewasaan kami melenyapkan keseronokan yang pernah ada suatu ketika dulu. Sungguh, saya sangat rindu akan mereka. Gambar ini saya ambil di tempat kerja dan saya rasakan barangkali ini adalah pertemuan kami yang terakhir. Moga kami akan bertemu lagi pada masa akan datang, menunjukkan alam masih terpelihara seperti dulu. Insya Allah, aminn

No comments:

Post a Comment