Thursday, September 15, 2011

Sepohon Nostalgia = Lagu-lagu anak-anak suria


Bismillahirahmanirrahim

Assalamualaikum

Hai pengembara blog saya. Kali ini saya ingin mengajak kalian untuk melihat atau mengimbau zaman kecil-kecil kita dahulu. Maksud saya adalah lagu-lagu yang kita selalu dengar di zaman lucu kita. Lagu yang tak akan pudar selamanya di dalam hati selagi kita tidak membuangnya terus dalam kehidupan kita. Ia tetap bersemadi di hati kita dulu, hari ini, esok bahkan selama-lamanya. Sekarang bila ingat lagu-lagu ini dan mendengarnya di youtube, saya seperti ingin berada pada zaman dahulu ketika lagu-lagu ini begitu popular dalam kalangan anak-anak sekolah waktu itu, waktu saya dan anda masih bergelar anak-anak suria. Antara lagu-lagu yang selalu saya dengar dan ingat hingga sekarang ialah ( ada sebahagian yang saya tulis liriknya kerana tidak ingat tajuk)

1. Anak itik Tok Wi (lagu paling popular zaman saya)
2. Rasa sayang eh rasa sayang-sayang eh
3. Rumah kecil ku sayang
4. Bintang kecil (lagu Indonesia)
5. Ibu, ibu engkaulah ratu hatiku
6. Twinkle-twinkle little star
7. Bangau oh bangau
8. Lagu tiga kupang
9. Burung kakak tua
10. Sayonara (satu-satunya lagu yang berunsurkan bahasa jepun)
11. Buah cempedak di luar pagar
12. Rak-rak rum guruh berbunyi
13. Gelang si paku gelang
14. Tepuk amai-amai
15. Chan mali chan
16. Jong-jong inai
17. Ikan kekek
18. Jet-jet semut
19. Lompat si katak lompat
20. Bapaku pulang dari kota
21. Air pasang pagi surut pukul lima
22. Bila rasa gembira tepuk tangan
23. Five little two little three little fingers
24. Kereta kebal di bukit nenas
25. Sungguh senang
26. Anaklah ayam,anaklah ayam
27. Tinggi-tinggi si matahari (lirik lagu ni ingat-ingat lupa sebab ni adalah lagu yang paling susah saya nak hafal dulu)

Haiii, ingatkan sikit sahaja lagu kanak-kanak yang saya tahu, rupanya banyak juga. Tidak sangka sikit lagi akan sampai ke angka 30. Mungkin ada lagi lagu lain yang saya lupa. Kalau ada itu harap maaflah ye. Tapi saya rasa ada, seperti terdengar-dengar di telinga saya sekarang ini tapi tak ingat tajuk dan liriknya bak kata orang sipi-sipi. Di antara banyak-banyak lagu ini lagu ’bintang kecil’ lah yang sangat memberi kesan kepada saya apabila diperdengarkan kembali oleh pak cik youtube. Ia mengingatkan saya kepada impian, visi dan misi saya dalam hidup. Ia membuatkan saya berasa bersemangat untuk mencintai bintang alam seperti mana saya abadikannya ke dalam blog saya ini “BULAN DAN BINTANG”.

Bintang kecil di langit yang tinggi
Amat banyak menghiasi angkasa
Aku ingin terbang dan menari
Jauh tinggi ke tempat kau berada

Dulu, saya tidak tahu lagu ini kepunyaan Negara Indonesia, tapi sekarang, setelah dewasa barulah saya tahu dan juga barulah saya tahu bahawa ada banyak lagi lagu kanak-kanak mengikut negeri di Negara kita ini dan lagu kanak-kanak mengikut Negara di dunia ini.

Cuma yang saya terkilan sedikit adalah apabila lagu asli kanak-kanak dahulu telah dimodenkan muziknya sehingga ia membuatkan orang seperti saya yang sudah biasa dengan muzik asli tradisionalnya berasa sedih dan kecewa.

Walaupun begitu saya seronok mendengarnya kembali. Kepada anda semua yang tidak pernah lagi mendengar lagu popular zaman muda kita, marilah bersahabat dengan pak cik youtube dan carila tajuk-tajuk yang saya sebut di atas ini. Saya yakin anda pasti akan seronok untuk mendengarnya bahkan mungkin akan mengulangnya berkali-kali.
Baiklah sampai sini sahaja bicara kata saya hari ini. Sampai jumpa lagi wahai sahabatku semua. Salam untuk diri dan anda semua….Hanako

P/S: Sebenarnya ini adalah entry yang ketiga dari saya pada hari ini. Tak nak buat entry yang banyak dalam satu-satu masa tapi kerana saya merasakan bahawa entry ini agak menarik bagi saya (tak tahulah bagi anda pula) maka, saya pun kirimkannya ke dalam blog ini. Blog yang biasa-biasa sahaja.

1 comment:

  1. Wah baru jumpe, kalau ade lagi video tu boleh bgtau? Dulu tngok kt cd je time budak2

    ReplyDelete