Monday, September 6, 2010

Diari Kehidupan 57

Bismillahirrahmanirahim
6 september 2010 ( Isnin )

Assalamualaikum wahai pengembara blog saya? apa khabar anda semua. harap semuanya baik-baik sahaja. saya di sini Alhamdulillah...baik-baik saja.

hari ini adalah kehidupan saya yang biasa-biasa sahaja. kehidupan yang lazimnya dialami oleh insan lain. hari ini saya tengok sinetron ketika cinta bertasbih dalam youtube. sangat bagus ceritanya dan terlalu banyak ilmu yang saya dapat dari drama bersiri ini. malah terlalu banyak nilai dan pengajaran yang diselitkan secara langsung atau tidak langsung dalam drama kegemaran ramai ini. tidak terkecuali juga saya.

apabila menghayati ceritanya, saya mengalami pelbagai perasaan, sedih, gembira, tenang dan sebagainya. malah saya kira drama ini sangat sesuai untuk semua golongan masyarakat bagaimana mahu menjadi seorang hamba ALlah yang mulia dan setia kepada-Nya. untuk mengapai redha Illahi kita perlu melalui jalan yang sempit dan jarang manusia melaluinya manakala untuk mengapai keduniaan kita selalu melalui jalan yang luas terbentang dan di sinilah manusia selalu melaluinya. lalu kita terperangkap bersama di dalam loron yang luas terbentang itu akibat godaan syaitan yang durjana.

jangan sia-siakan hidup ini. ya, benar! jangan sia-siakan hidup ini. lupakan harta pangkat kerana ia hanya mensia-siakan hidup manusia. oleh itu marilah saya dan anda semua berusaha melalui jalan yang sempit tapi mendamaikan. Insya Allah.

ehh, macam tazkirah pula kan. emm, tak apalah. tazkirah pun tazkirah lah. yang penting intinya. baiklah, sampai sini sahaja diari kehidupan saya hari ini. salam wahai diri dan anda semua. salam....Hanako

No comments:

Post a Comment